Dette synes jeg om: We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson.

Mary Kathrine «Merricat» Blackwood er 18 år og bor sammen med søsteren Constance og onkelen Julian i det gamle og ærverdige Blackwood huset. Resten av familien ble drept under mystiske omstendigheter 6 år tidligere, og de tre gjenlevende prøver å leve så godt de kan på sitt noe spesielle vis. De isolerer seg i veldig stor grad og det er kun Merricat som beveger seg utenfor eiendommen to ganger i uka for å handle mat og låne bøker. Constance ikke har vært utenfor hagen på 6 år,og onkel Julian lever fremdeles i fortiden og jobber med å dokumentere hendelsen som drepte kona hans og store deler av Blackwood familien.

Da fetteren Charles plutselig en dag dukker opp og flytter inn, settes det i gang store følelser og krefter som bare må kulliminere i tragedie.

We Have Always Lived in the Castle ble skrevet av Shirley Jackson i 1962, og blir ansett som et moderne klassiker. Det er et verk som går i dybden på et veldig forstyrret sinn og beskriver hva som skjer når noe uforutsett kommer inn i en ellers ordnet og rutinemessig hverdag.

Hovedpersonen er Mary Kathrine, eller Merricat som hun blir kalt. Det er også hun som er historiens forteller. I det første kapittelet reagerte jeg veldig på den heseblesende måte hun fortalte om en «vanlig» handledag i landsbyen. Setningene er lange med mange innskutte bisetninger, de oppleves som oppramsende og ganske repetitive. Etterhvert ble jeg vant til denne skrivemåten, og jeg ser at det er et grep som gjør historien intens fra første side.

Det blir tidlig klart at Merricat og de andre fra Blackwood huset ikke er godt likt i landsbyen. Merricat opplever at landsbyfolkene spotter henne og mobber henne. Landsbyen er noe som hun føler som utrygt, og hun slapper ikke av før hun er tilbake på stien som fører til Blackwood. Vi lesere får aldri noe klart svar på hvorfor landsbyboerne hater Blackwood – familien så intenst, men det hintes om at det er noe de alltid har gjort.

Merricat er ei jente som misliker endringer sterkt og som gjør alt hun kan for å beskytte seg selv og de som er igjen av familien. Hun har trylleord som hun ikke må si høyt, og hun graver ned gjenstander som hun anser som sterke og som kan beskytte de hun er glad i. Selv om hun er 18 år, så synes jeg at hun oppfører seg som om hun er mye yngre. Hun liker blant annet å fly ustelt rundt med katten sin Jonas – som hun forøvrig har mange samtaler med. I starten opplevde jeg henne som en småsær snåling, men det blir tydeligere og tydeligere at Merricat er ei jente med flere hemmeligheter og som sliter veldig med å forholde seg til verden utenfor.

Søsteren, Constance, er også en karakter som sliter med psyken. Hun tør ikke bevege seg utenfor hagen sin, og har trekk som minner meg om agorafobi. Hun er der for søsteren og jeg opplever henne nesten som selvutslettende i forhold til å ta på seg alt ansvar og all skyld. Hun er ikke «vill» slik som Merricat, men mer som en mor som tar vare på barnet sitt. Hun beskytter søsteren mot en verden som Merricat ikke ville taklet. Det blir også etterhvert klart at jentene deler en hemmelighet som knytter dem veldig sterkt sammen.

Søstrene Blackwoods idylliske, om enn noe forskrudde, tilværelse snus på hodet når fetteren Charles kommer på besøk. Han er beskrevet som en ganske ufordragelig og grisk mann, og hans inntreden skaper en så stor endring i Merricat sin hverdag, at hun tyr til ekstreme ting for å få ham ut.

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, så beskrives We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson som en ganske forstyrrende og foruroligende historie. Og det er jeg helt enig i at den er. Merricat er nok en av de mest upålitelige fortellerne jeg har vært bort i, og jeg kunne ikke en eneste gang gjennom lesingen være helt sikker på at det som skjedde virkelig skjedde, men uansett så er det Merricat sin opplevelse vi får ta del i. Dette gjorde det til en spennende og intens lesing.  Jeg syntes det var skremmende å lese om hvordan hun opplever at den trygge verdenen hennes, Blackwood – eiendommen, plutselig blir invadert av fremmede, og hvordan det gjør at hun på sett og vis blir dyttet over kanten. Jeg likte  Merricat godt; hun var vittig, fantasifull og på sin egen måte løsningsorientert.

We Have Always Lived in the Castle er en spennende, skremmende, foruroligende, vittig, gotisk og småsprø roman som jeg vil anbefale til alle som liker slikt. Det er den første romanen jeg har lest av Shirley Jackson, men det vil ikke bli den siste – The Haunting of Hill House er allerede puttet på ønskelista mi!

Dette var forøvrig den første romanen jeg leste på Kindelen min, og det var en veldig god leseopplevelse på den måten også :-)

9 thoughts on “Dette synes jeg om: We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson.

  1. @Silje: Jeg synes at tittelen passer veldig godt til handlingen.
    @Mari: Den er skremmende på en psykologisk måte, så dersom du liker slike bøker, så anbefaler jeg den veldig.
    @Bokelskerinnen: Jeg har The Haunting… på ønskelista mi, og skal helt klart lese den innen året er omme :-) Håper du vil like We have always lived in the castle.

  2. Flott anmeldelse! Nå fikk jeg lyst til å lese Jackson igjen! Jeg anbefaler deg på det varmeste å lese «The Haunting og Hill House». Ekkel, foruroligende, en ekte spøkelseshistorie.

    I samme slengen vil jeg anbefale deg en novelle av Shirley Jackson, «A Visit» (1952). Den er i samme stil som bøkene hennes: Foruroligende, rokker ved tilværelsen, og med en overraskende slutt. Jeg fant den i en antolog fra Penguin som heter «American Supernatural Tales». Masse bra noveller i den!

    • Tusen takk, så hyggelig :-) Og tusen takk for tips, nå fikk jeg enda mer lyst til å kaste meg over The Haunting…! Novellen skal også sjekkes ut, høres egentlig ut som en antalogi som jeg bør få tak i,

  3. Tilbaketråkk: Postmannen… « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

