«Bøker jeg elsket som barn» del 1.

Jeg var en ivrig bibliotekgåer som liten og elsket «bibliotektimene» på skolen. Det å lete seg fram blant alle hyllene etter skatter ga en god følelse, og flere av bøkene jeg falt for den gangen, er fremdeles kjære for meg.  En av bøkene hadde bilde av ei lita jente foran en steinbenk, i bakgrunnen, i skogen var det en kvinne i hvit kjole. Disse to ble skilt av en skygge som falt over steinbenken. Jeg ble umiddelbart betatt, og boka ble med meg hjem. Dette var selvfølgelig «Skyggen over steinbenken» av Maria Gripe, og ble mitt første møte med denne forfatteren (men ikke det siste). I rask rekkefølge leste jeg så «Og de hvite skyggene i skogen» og «Skyggenes barn».

Jeg ble kjent med den sindige og forståelsesfulle Berta, den kunstneriske og ubetenksomme Carolin, de mystiske tvillingene Arild og Rosilda på slottet Rosengåva og selve slottet, mørkt og dystert med mange hemmeligheter, der hvite skygger viser seg i skogen rundt. Bøkene var mystiske og litt nifse, og jeg  elsket dem!

De siste ukene har jeg  igjen vært sammen med Berta, Carolin, Arild  og Rosilda, jeg har vandret rundt på Rosengåva og sett skygger som plutselig blir borte. Jeg blir fremdeles fascinert og sugd inn i stemningen. Dette er magiske bøker!

5 thoughts on “«Bøker jeg elsket som barn» del 1.

  1. Hei og gratulerer med bokblogg. Den ser vakker ut og disse Maria Gripe bøkene har jeg lenge ønsket å lese. Skal se om jeg får skaffet dem på nyåret. Har bare hørt positivt om denne bokserien:) Ser frem til å følge med på bloggen din:)

  2. Tilbaketråkk: Vampyrer, detektiver og sjøormer – mine barndomsfavoritter. « siljes skriblerier

  3. Tilbaketråkk: #2: Jeg forbereder meg til Bokbloggerprisen 2015 – spøkelser, suspension og humor | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

