Kinotur i romjula 2: Skyggesiden av Pernilla August – EN PERLE!

Leena er gift og har to døtre. Hun har også en fortid som familien hennes ikke kjenner til . Da hun får en telefon fra sykehuset i hjembyen om at moren ligger for døden, velger hun først å ignorere dette og fortsette som før, men mannen hennes bestemmer at de skal kjøre til Ystad for å besøke den «gjennoppståtte» moren. Telefonsamtalen, turen og møtet med moren utløser mange minner fra Leenas barndom – både gode og vonde – flest vonde. Kjærlige foreldre som lærer henne å svømme, dyrker nabolagets største solsikker på den ene siden,  men også skyggesiden med fyll, spy, mishandling, blod og dritt. Midt oppe i dette står Leena – hun  verner om lillebror , trøster mor og  tørker opp etter far.

Noomi Rapace som den voksne Leena gjør en kjempejobb, men den som rørte meg aller mest var Tehilla Blad som den unge Leena.  Dette er en film som traff meg midt i magen – den er så  realistisk at jeg følte at jeg var en del av den. Den er både  fantastisk og utrolig vond. Og ja – jeg gråt – masse.

Bilde lånt fra www.filmweb.no

Legg igjen en kommentar

