Ja – jeg er hekta.

Da jeg var rundt 12 kjøpte jeg meg en bok som jeg syntes så veldig interessant ut – det var selvfølgelig forsiden som tiltalte meg… en blond mann kysser en vakker mørk kvinne. Boka var skrevet av Margit Sandemo og var nummer 36 i Sagaen om Isfolket: Trollmåne. Jeg leste den ut i et jafs – og så var det å gå på leting etter en ny Isfolket bok. Jeg var ikke så nøye på det med rekkefølgen i begynnelsen, leste litt her og litt der – men hekta ble jeg. Etterhvert skjønte jeg at dette faktisk var en serie, og at det alltid er lurt å starte med begynnelsen. Så jeg begynte da på den første boka: Trollbundet, og ble betatt av historien om Silje  og Tengel. Det tok meg ikke lang tid å bli ferdig, og deretter kastet jeg meg over bok nummer to, tre og  så videre. På en sommer leste jeg ut hele sagaen – og jeg syntes den var helt fantastisk! Den hadde mye mystikk og okkultisme, en evige kamp mellom det gode og det onde, samt et persongalleri jeg ble veldig glad i. Stor litteratur er det ikke, men fortellergleden som disse bøkene besitter, gjør at de er verdt å lese. Og jeg leser dem faktisk med ujevne mellomrom fremdeles.

Fram til nå nylig, var dette altså den eneste norske bokserien jeg hadde lest – men det har plutselig forandret seg. Jeg  var innom bokbloggen: http://rufsetufsa.blogg.sol.no/ – og hun leser en ny norsk serie som heter Fossefall. Jeg ble nysgjerrig , leste litt om disse bøkene og bestemte meg for å prøve og lese en eller to, bare for å ha gjort det.

Nå har jeg lest tre av bøkene, og venter ni til i postkassen på nyåret.
Jeg tror jeg er hekta på en ny bokserie …….

Bilder lånt fra www.bokelskere.no

5 thoughts on “Ja – jeg er hekta.

  1. Har alltid vært skeptisk på slike bokserier helt til jeg tilfeldig kom over denne bokserien som reklame i et blad hvor jeg fikk den første boka gratis. Og utrolig nok ble jeg hekta på denne serien. Har lest ut bok nummer 25 og venter på at bok 26 skal komme ut i butikken. Den kommer ikke ut før 27. Jeg kunne ha bestilt bokserien i posten og fått bøkene litt tidligere, men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves;) Syns det er en spennende bokserie med mye trolldom og mystikk. En blanding av alt og et fargerikt persongalleri.

    • Den er veldig spennende, så takk til deg som gjorde meg oppmerksom på den. Liker godt at det er trolldom og mystikk – det henger nok igjen etter Isfolket – eller det blir jo feil, liker mystikk generelt🙂

      Jeg bestiller bøkene fra nettsiden siden jeg henger ganske langt etter. Sendte en ganske stor bestilling, 9 bøker (!), nå i romjula, så jeg håper jeg får den i løpet av neste uke. Jeg kjøpte nummer 26 i butikken, og tenkte jeg kunne kjøpe de neste når de kom i butikken.

  2. Ingen årsak. Jeg ble positivt overrasket selv hvor mye serien fenget meg. Man vil hele tiden vite hva som skjer videre. Så jeg er glad for at jeg kom tilfeldigvis over den, ellers hadde jeg gått glipp av den også. Og den gjør meg interessert i flere lignende serier, også. Så det er utrolig hva slags bøker man ender opp med å lese sånn rent tilfeldig.

  3. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag: Mørk horisont – Jorunn Johansen (Fossefall #5) « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

