Godt sitat: Syk pike.

I de aller fleste bøkene jeg har lest er det enkelte avsnitt som står spesielt ut og gir meg gåsehud fordi det er så godt skrevet. For tiden leser jeg «Syk pike» av Espen Holm. Boka fenger meg veldig, den er full av driv og har til tider ganske råe beskrivelser. Tidlig i boka fant jeg avsnittet som fanget meg inn og ga meg skikkelig frysninger. Det er vakkert og  det er rått, ja, jeg vil kalle det poetisk.

«Hun legger hodet ørlite på skrå. Biene er borte. Fuglesangen forstummet. Det begynner å regne. Hjulspor fulle av leire og sølevann skjærer som arr gjennom landskapet. De minner om størknet blod fra piskeslag mot jordas nakne kropp.»

Syk pike, s 13.

Legg igjen en kommentar

