Bokomtale: Syk pike av Espen Holm.

Vera Lang er ekspert på genmodifisering av bakterier. Hun har sett seg lei på menneskenes herjing med jorda og naturen. Hun ser at jorda har behov for en pustepause. Vera Lang har en plan.

Plutselig dør flere toppsjefer i verden; New York,  Stockholm, Davos og Oslo. Ingen vet hva som forårsaker disse dødsfallene.

I London forberedes sommer OL 2012. Hovedstaden og arrangementet er et stort terrormål, og M15 jobber på spreng for å sikre byen før og under den store begivenheten. Men kommer trusselen bare fra muslimske terrorceller?

Denne boka er fryktelig spennende og engasjerende!  Jeg ble revet med fra første side, og levde meg virkelig inn i handlingen.  Jeg satt med klump i halsen og følte Vera sin fortvilelse og sinne over hvordan mennesker behandler dyr og natur, og  jeg hadde høy puls mens jeg deltok i kappløpet mellom terrorpolitiet og biologen. Boka har driv, den er god skrevet med korthugd språk og dialoger jeg tror på. Den har en del råe beskrivelser, ja nesten groteske, men dette synes jeg passer godt til historien, det gjør den realistisk. Forfatteren har for øvrig store kunnskaper om bakteriedyrking, smitte og sykdomsforløp, noe som han fletter inn i historien på en naturlig måte.

Jeg likte denne boka veldig godt!

7 thoughts on “Bokomtale: Syk pike av Espen Holm.

  1. Nå er jeg sur på meg selv for at jeg ikke har satt opp denne på debutantlisten min kjenner jeg(ikke at den er umulig å forandre). Dette høres ut som en veldig spennende bok, en som garantert vil få meg til å bli tørr på hendene av ekstra mye håndvask he he.

  2. Denne boken må opp på min leselisten også. Forfatteren har valgt et tema som det ikke finnes så mye av i norske kriminalromaner forløpig, virker det som. Fin anmeldelse🙂

    @Ladybug: kanskje du bare må lese enda flere debutantbøker🙂 ?

  3. Gjett hvilken bok som ble med meg hjem fra Norli i dag?! Syk Pike var satt ned med 50 % og da var det jo selvsagt helt umulig å bare gå forbi😉

  4. Tilbaketråkk: Boktema: Favorittforfatter på H. « siljes skriblerier

  5. Tilbaketråkk: Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

