Bokomtale: Ondskapens elev av John Manning.

Sue Barlow er 18 år og har levd et beskyttet liv hos besteforeldrene på Manhattan. Nå er hun klar for stå på egne ben som student ved Wilbourne College for jenter –  et ærverdig college med lange og  konservative tradisjoner som ligger i småbyen Lebanon. Men det er noe rart som foregår på Wilbourne. Sue ser et reddslagent ansikt  i et vindu på studenthjemmet der hun bor – et ansikt som plutselig forsvinner for så å dukke opp igjen. En medelev forsvinner og det eneste de finner er sykkelen og masse blod. Snart forsvinner to studenter til, og Sue begynner å føle at noe skjer med henne.

 Samtidig, i Lebanon, viser Jomfru Maria seg for en ung jente, og sheriffen leter gjennom gamle saker – det viser seg at dette ikke er første gang studenter blir borte fra Wilbourne….

Dette er en spennende og lettlest thriller som jeg leste ut i noen få jafser. Samtidig hadde jeg ofte på følelsen når jeg leste, at dette har jeg både lest og sett før. Den minnet veldig om Omen og  Rosemarys baby (filmer og bøker som jeg bare elsker), så jeg vil tro at forfatteren er ganske så inspirert av disse, selv om han prøver seg på noen egne twister. Det blir derfor litt for forutsigbart og lite originalt. Der boka til Ira Levin og filmen til Roman Polanski var friske,originale og, ikke minst, skremmende, blir dette mer som en smånifs og litt festlig onsdagsfilm på TVNorge –  spennende der og da, men fort glemt.

…. men jeg må innrømme at slike bøker er deilig å lese en gang i blant de også🙂

Bilde lånt fra: www.bokelskere.no

5 thoughts on “Bokomtale: Ondskapens elev av John Manning.

  1. Å hvem elsker vel ikke disse herlige onsdagsfilmene på tvn, eller onsdagstragedien som det ble kalt før i tiden😉 Husker jeg så mye av det før og det hender også nå en gang i blandt. Syns det er festlig både på film og i bokformat😉

  2. Har selv lest den, og veldig enig med deg. Den hadde flere feil og mangler, men den manglet ikke driv! Det var ikke lett å rive seg løs🙂

Legg igjen en kommentar

