Dette synes jeg om: Hypnotisøren av Lars Kepler

Hypnotisøren

Fra omslaget:

Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Joona Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.

Hvorfor det tok så lang tid før jeg fikk somlet meg til å lese Hypnotisøren, er noe jeg undrer på nå i ettertid. Dette var en fryktelig spennende krim, der ingenting var slik jeg trodde det skulle være! Handlingen var til tider grotesk, og jeg satt ofte med en følelse av ubehag mens jeg prøvde å forstå hva som egentlig skjedde, og hvordan det kunne skje – er det virkelig noen som gjør dette, eller er det bare fantasi? Det gjorde  lesingen skikkelig skummel (Ok, jeg lever meg lett inn i ting)! Historien begynner et sted for så å mellomlande et par ganger  før den avsluttes på et helt annet sted.  Hver gang jeg var helt sikker på at forsto jeg plottet og hvem som var morderen, så dukket det opp nye momenter og avsløringer. Det høres kanskje kaotisk ut? Men det er det ikke.  Jeg opplevde at historiene var godt vevd sammen og det viser seg at det meste henger sammen på et vis. Og for en som elsker skrekk og gru så var det vel anvendte lesetimer🙂

Joona Linna er for øvrig et spennende nytt bekjentskap. Jeg liker godt den roen han formidler, og tryggheten  hans på at han skal klare å løse gåten. Han kunne lett ha blitt en «besserwisser», men forfatterne skildrer ham som en lun og varm person. Flere av mine personlige helter i krimlitteraturen er lett forfyllede og slitne, være seg privatdetektiver eller politi, så det er fint med en helt som Joona også.

Bok nummer to, Paganinikontrakten,  er allerede satt på ønskelista!

6 thoughts on “Dette synes jeg om: Hypnotisøren av Lars Kepler

  1. Veldig enig med anmeldelsen din🙂 Det var flere ganger at jeg var helt overbevist om at NÅ visste jeg hva svaret var, bare for å ta helt feil…

  2. Har vært litt skeptisk til alt dette skrytet som Hypnotisøren, men må innrømme at jeg blir bare mer og mer nysgjerrig. Kanskje den skal bli neste innkjøp? Har sett pocketutgaven (det samme bildet som du har) i bokhandelen. Først så jeg bare en bok og trodde den var skadet (det riftet øverst i høyre hjørne),
    men da jeg så resten av rekken på hylla, så ble jeg lettet av av boka ikke var vandalisert likevel🙂 Syns det er et stilig design og kreativ. For første gang ser jeg en pocketutgave som er stiligere enn den innbundne utgaven, noe som er sjelden.

    Jeg bør vel ikke gå glipp av denne, skjønner jeg🙂

    • Jeg tror du vil like den, siden du er glad i grøss og skumlerier🙂

      Jeg er enig med deg i forhold til coveret, men jeg har hørt at den innbundne utgaven endrer seg når den blir eksponert for varme – høres egentlig veldig interessant ut😉

      • Ja, det kommer frem et sånn mønster på coveret på den innbundne når man legger en varm hånd på. Stilig! Dessverre ga jeg bort min utgave før jeg fikk lest den selv. Nå angrer jeg:-(

  3. Sant så sant. Men hvel er vel ikke glad i grøss og skumlerier😉
    Hm…ble fristet til begge utgavene. Det har skjedd mye med bokeffekter de siste årene. Nice. At den endrer seg når det den blir eksponert for varme høres jo spennende og stilig ut. Skal se om jeg ikke får tak i begge utgavene. Kanskje ikke samtidig, men, hadde vært kjekt med begge, spesielt hvis boka er så bra som folk sier. Savner krim/spenningsbøker som er skikkelige gufne, så håper virkelig at denne er det🙂

Legg igjen en kommentar

