Smakebit på søndag: På vegne av venner – Kristopher Schau

Denne gangen kommer smakebiten fra en liten, men stor, bok. På vegne av venner ble raskt  en av mine favoritterbøker. Den er ærlig og direkte, men også så var, så var, og tar opp et tema som jeg aldri før hadde tenkt noe særlig på; kommunale begravelser, altså begravelser som av ulike årsaker tas hånd om av det offentlige. Og det handler om Kristopher Schau som i 2009 bestemte seg for å møte opp på flere av disse begravelsene  – som den eneste. En flott, flott bok som jeg anbefaler til alle.

Kanskje kunne det faktum at det i hvert fall var en person til stede, gjøre at presten ga litt mer enn han ville gjort om det ikke var noen der. Jeg ser jo at det for noen kan fortone seg meningsløst å oppsøke disse menneskene i deres siste minutter på jorden, når det de så åpenbart hadde trengt var noen som var der mens de levde, men dette føltes merkelig nok viktigere for meg å gjøre. Man skal ikke være alene på veien ut. Det skal man bare ikke.

s 11

 

... og så er den signert også🙂

Smakebit på søndag er den ukentlige utfordringen til Ladybug – bli med da vel🙂

3 thoughts on “Smakebit på søndag: På vegne av venner – Kristopher Schau

  1. Ja en vakker bok🙂 Stilig at han har signert boken din! En liten kuriosa: Schau spiller jo i bandet Cumshots, og en av de andre i bandet (Tommy) kommer fra Hammerfest, min hjemby. Han var jeg litt interessert i under russetiden min for snart 20 år siden.

Legg igjen en kommentar

