Mørke feer og steampunk.

På veldig kort tid har jeg vært innom postkontoret to ganger og hentet  pakker. Pakkene ser kanskje litt triste ut, grå papp som de er,og de er såpass store at de er vanskelige og håndtere. Men det gjør ingenting, for inni disse pakkene så ligger det spennende historier og reiser til ukjente verdener og for meg; en helt ny  sjanger som jeg gleder meg til å fordype meg i.

Karen Marie Monings Fever – serie har jeg skrevet om tidligere, og nå har jeg endelig gått til anskaffelse av den første boka i serien: Darkfever.

Fra baksiden:

When MacKayla’s sister is murdered, she leaves a single clue to her death – a cryptic message on Mac’s cellphone. Journeying to Ireland in search for answers, Mac is soon faced with an even greater challenge: staying alive long enough to master a power she had no idea she possessed – a gift that allows her to see beyond the world of Man, into the dangerous realm of the Fae.

Darkfever er altså den første boken i en serie på fem. De andre er Bloodfever, Faefever, Dreamfever og Shadowfever.

Soulless av Gail Carriger er blitt beskrevet som en blanding av Jane Austen og Buffy, så den måtte jeg bare få tak i. Den hører inn under en sjanger jeg har vært nysgjerrig på lenge, nemlig steampunk.

Fra baksiden:

Alexia Tarabotti is laboring under a great many social tribulations.

First, she has no soul. second, she’s a spinster whose father is both Italian and dead. Third, she was rudely attacked by a vampire, breaking all standards of social etiquette.

Where to go from here? From bad to worse apparently, for Alexia accidentally kills the vampire – and then the appalling Lord Maccon (loud, messy, gorgeous, and werewolf) is sent by Queen Victoria to investigate.

Dette er første bok i serien The Parasol Protectorate, med Alexia Tarabotti som hovedperson.

The Iron Thorn er Caitlin Kittredge sin YA – debut. Sjangeren er også her steampunk.

In the city of Lovecraft, the Proctors rule and a great Engine turns below the streets, grinding any resistance to their order to dust. The necrovirus is blamed for Lovecraft’s epidemic of madness, for the strange and eldritch creatures that roam the streets after dark, and for everything that the Proctors deem Heretical, or born of the belief in magic and witchcraft. And for Aoife Grayson, time is running shorter by the day.

Aoife’s family is unique in the worst way. Her mother and her older brother, Conrad, both went mad on their sixteenth birthdays. And now, a ward of state nearing her own sixteenth birthday, Aoife is trying to pretend that her fate can be different.

Her future seems bleak. Until one day she receives a letter that reads simply: Find the witch’s alphabet. Save yourself.

Den siste romanen er også en debutbok; The replacement av Brenna Yovanoff.

 Mackie is not one of us. Though he lives in the small town of Gentry, he comes from a world of tunnels and black murky water, a world of living dead girls ruled by a little tattooed princess.

He is a Replacement – left in the crib of a human baby sixteen years ago. Now, because of fatal allergies to iron, blood and consecrated ground, Mackie is slowly dying in the human world.

Mackie would give anything to live among us. He just wants to play bass guitar and find out more about an oddly intriguing girl named Tate. But when Tate’s baby sister goes missing, Mackie is drawn irrevocably into the underworld of Gentry, known as Mayhem.

He must face the dark creatures of the slag heaps and find his rightful place, in our world, or theirs.

Så det var mine siste bokkjøp🙂 Er det noen som har lest disse?

9 thoughts on “Mørke feer og steampunk.

  1. Jeg har lest Soulless og den likte jeg veldig godt😀 Darkfever har jeg, men har ikke lest den enda. Flere av disse står på min endeløse ønskeliste min, så jeg er spent på å se hva du syntes om bøkene🙂

  2. Steamnpunk? Jeg har hørt om mange sjangre, men må innrømme at steampunk er nytt for meg😉 Det er jo så mange sjangre i disse dager. Men det ser ut som veldig spennende bøker du har bestilt deg, spesielt den siste. Den har et skikkelig rått cover må jeg si🙂

  3. Jeg kan ikke noe særlig om steampunk, jeg heller. Typisk steampunk er maskiner som er drevet av damp blant annet. Jeg tenker også på Jules Vernes bøker som steampunk🙂

    Jeg gleder meg selvfølgelig til alle bøkene. Og jeg er helt enig med deg når det gjelder covere på den siste. Det finnes to forskjellige covere, den versjonen jeg har, som er hardback – utgaven og en pocketbok variant. Pocketcoveret er ganske så kjedelig med en modellpen gutt😉

  4. Jeg har ikke engang hørt om bøkene, men baksideteksten på «Soulless» høres helt fantastisk ut. En helt som er «loud, messy, gorgeous, and werewolf» og som nevnes i samme setning som dronning Victoria?! For en fantasi. Jeg gleder meg allerede til å lese anmeldelsen din. Og hvis du liker, kjøper jeg:-)

  5. Fever-serien har blitt en av mine absolutte favoritter! Bøkene blir bare bedre og bedre, og Mac er en av de beste heltinnene jeg noen gang har lest om. Da jeg hadde lest ferdig bok 4 måtte jeg laste ned nummer 5 på Kindle med en gang, da den sluttet på en skikkelig cliffhanger:P

  6. Hei!
    Jeg dumpet innom sidene dine, og må bare spørre deg et lite spørsmål om den fever serien. Dette kan virke som et rart spørsmål, men er de bøkene tykke? Jeg har litt trøbbel med å holde tykke bøker, skjønner du, så ofte foretrekker jeg å høre mursteiner på lydbok i stedet. Disse virker skikkelig bra, og de er absolutt på min må lese liste.

    Klem fra Jane

    • Hei Jane!

      Så hyggelig at du dumpet innom🙂 Jeg har bare den første boka, og den er på 350 sider. Det er paperback – utgaven, så den er ikke tung🙂

      Klem, Silje

Legg igjen en kommentar

