Dette synes jeg om: Dødelig applaus av Øystein Wiik

James Medina, den verdensberømte tenoren, står på scenen i Operaen i Oslo. I andre akt av Tosca blir han skutt i halsen og kaos bryter løs. Er det noen som er ute etter tenoren, en sjalu ektemann kanskje? Eller er det et terroranslag mot Norges nye stolthet, Operaen i Bjørvika? En av tilskuerene er Tom Hartmann, journalist og redaktør i det konkurstruede magasinet Opera Today.

Dagen etter blir Hartmann kontaktet av Medinas manager, Viktor Kamarov. Han har et ønske om at Hartmann skal komme til Wien og skrive Medinas biografi, et monument over en fallen tenorstjerne.

Allerede på flyet får Hartmann en fornemmelse av at noe ikke stemmer, en ung mann i setet ved siden vekker hans nysgjerrighet. Bedre blir det ikke av at den samme unge mannen dukker opp på kontoret til Kamarov, da med et annet navn og ingen kjennskap til Hartmann. Snart skjer det et nytt attentatforsøk på en operasanger, og Hartmann er plutselig hovedmistenkt. Med politiet og drapsmannen i hælene, prøver han å finne en måte å bevise sin uskyld.

Dødelig applaus er Øystein Wiik sin debutantroman fra 2010. Og for en debut! Her er det mord, korrupsjon, lidenskap og attentater. Selve historien er grundig og godt utarbeidet, og gjennom korte kapitler blir vi kjent med flere forskjellige personer, sympatiske og usympatiske, hvis skjebner etterhvert viser seg å henge sammen på flere måter. Jeg synes det er bra at forfatteren bruker tid i begynnelsen på å etablere det ulike karakterene, samtidig som han ikke røper for mye. Det samme er det med skiftene mellom fortid og nåtid – du skjønner at dette er viktig for historien og mysteriet, men ikke på hvilken måte – før alt blir avslørt, litt etter litt.  Intrigen er altså veldig godt bygd opp og alle tråder samles til slutt.

Øystein Wiik er selv sanger, og har stått på mange scener, og det er nok erfaringer han bruker i denne romanen. Operamiljøet er grundig og levende beskrevet, og det er også musikken og scenelivet. Det er interessant å lese en krimroman fra dette miljøet, det er ganske annerledes enn annen krim jeg har lest de siste årene. Det samme gjelder hovedpersonen, tar jeg en opptelling, så er de fleste krimheltene mine advokater, privatdetektiver eller politi. Tom Hartmann er redaktør i et operamagasin! Det betyr slettes ikke at han er tapt bak en vogn, nei, denne redaktøren får til det meste når han er presset nok. Og det blir han i Dødelig applaus. Han fremstår som en sympatisk «helt» som må ta en del tøffe valg. Det hadde vært interessant å lese flere bøker med ham, men jeg vet ikke om det er planlagt?

Dødlig applaus er en utrolig spennende bok som rev meg med fra første side. Den er nervepirrende og fikk pulsen min til å øke kraftig – ja, ved noen anledninger måtte jeg legge fra meg boka en liten stund slik at jeg fikk roet meg ned igjen! (Dette kalles kondisjonslesing ;-)).

Øystein Wiik er en veldig dyktig sanger, og han er også en veldig dyktig forfatter. Jeg vil lese mer av Øystein Wiik😀

8 thoughts on “Dette synes jeg om: Dødelig applaus av Øystein Wiik

  1. Opera Today involvert i krimsjangeren. Ja, nå har jeg hørt det også😉

    Denne krimboka har fått mye skryt og jeg har lenge vært nysgjerrig på den. Skal legge den til i ønskelista på bokelskere s jeg ikke glemmer den til en senere anledning. Jeg liker krim som skiller seg litt ut og med opera i bildet kan det vel ikke bli mer annerledes?😉

    Nå er jeg spent på hva du syns om The Replacement. Som sagt før, utrolig stilig cover!

    • Du bør legge den til ønskelista di, for den er veldig bra.
      Og så var det forfriskende med et helt annet miljø enn det jeg er vant til når det gjelder krim🙂

      Har nettopp begynt på The Replacement, og synes det lover godt!

  2. Jeg likte også denne utrolig godt🙂 Dessuten liker jeg anmeldelsene dine, du er veldig grundig og det synes jeg er bra! Gleder meg også til anmeldelsen din av Replacement – den står på leselisten min.

Legg igjen en kommentar

