Bokbloggturneen: Nødinngang av Charlotte Glaser Munch.

Jeg har for første gang meldt meg på Cappelen Damm sin bokbloggturnè, og det synes jeg er spennende. Jeg skal i løpet av høsten lese og skrive om tre av høstens barne – og ungdomsbøker. Først ut er  romanen Nødinngang av Charlotte Glaser Munch. I går var det Elin som skrev om boka, og i morgen er det Idiary sin tur.

Julie er ferdig med videregående og har hele fremtiden klart for seg. Hun skal flytte sammen med kjæresten Martin og sammen skal de starte på juss – studiet. Hun ser for seg trygghet og stabilitet. Men aller først skal hun tilbringe sommeren i London sammen med venninnen Ida. De skal jobbe på restaurant og tjene penger til høsten. Dette blir den ultimate testen på at resten av livet vil gå fint, tenker Julie.

Sommeren blir ikke helt som Julie forventer. Jobben er ikke på en restaurant, men på en geishaklubb. Og snart begynner Julie å lure på om fremtidsplanene er det hun egentlig vil…

Nødinngang av Charlotte Glaser Munch er en liten og nett roman, men den rommer allikevel mye. Vi møter Julie, som er 19 år og klar for å etablere seg med Martin, og venninnen Ida som er hennes rake motsetning – en impulsiv sommerfugl som flakser hit og dit bekymringsløst.

I starten er Julie den forsiktige og usikre jenta som gjør det som forventes av henne. Jeg får også inntrykk av at hun blir styrt mye av kjæresten Martin, men at dette er noe hun lar han gjøre for at hun skal føle seg beskyttet og trygg. Når hun velger å reise til London mot hans vilje, og går med på å arbeide på en geishaklubb, så tolker jeg det som om hun egentlig, kanskje ubevisst i begynnelsen, vil gjøre et oppgjør med det som forventes.

Litt etter litt, i korte kapitler og avsnitt,  får vi vite mer om hvem den egentlige Julie er, og gjennom de 126 sidene  får vi ta del i hennes vei fra å være usikker til å bli ei jente som vet mer hvem hun selv er og som virker mer trygg og selvsikker. Denne ‘oppvåkningen’ opplever jeg som veldig troverdig og levende skildret. Det er ikke slik at hun går fra det ene ytterpunktet til det andre, og det er heller ikke noe som skjer på en, to, tre. Det hele er en modningsprosess som starter når hun finner ut at jobben er en helt annet enn det hun hadde sett for seg  – og hun ser at hun takler det – og som fortsetter også etter at romanen er avsluttet.

Nødinngang er skrevet med Julie som fortelleren, og alt som foregår i London er skrevet i presens. Jeg mener at dette skaper en ekstra nærhet både til Julie som hovedperson – vi får ta del i hennes tanker, følelser og ser hvordan hun opplever det som skjer – og til selve historien. Det virker ekte og sannsynlig.  Jeg er en leser som, når jeg er i en historie jeg liker, blir veldig knyttet til enkelte av  karakterene jeg leser om. Jeg føler med dem, gråter med dem, ler med dem og jeg blir rett og slett veldig glad i enkelte av dem.  Og Julie ble fort en av de karakterene. Jeg heiet på henne hele veien, og håpet at hun kom til å ta de valgene som ville være riktige for henne.

Som jeg nevnte ovenfor er Nødinngang en liten roman når det gjelder omfang. Kapitlene er korte, og språket er stramt. Her er det ikke  mye utenomsnakk, alt som beskrives og skildres har en betydning. Det er et grep som fungerer veldig godt til historien som fortelles. Men selv om det er stramt, så er det også mange flotte språklige bilder som gjør sitt til at, i allefall jeg, opplevde historien om Julies sommer i London såpass sterk som jeg gjorde.

Nødinngang av Charlotte Glaser Munch er en ungdomsroman, men jeg er helt enig med Elin som sier at den fungerer veldig fint for oss som er litt mer voksne også. En liten perle av en roman som fortjener at mange leser den!

4 thoughts on “Bokbloggturneen: Nødinngang av Charlotte Glaser Munch.

  1. Veldig fin omtale! Bokbloggturneen har funnet en ypperlig leser av barne- og ungdomsbøker i deg.

    (Tidsskriftet er forresten sendt til trykk, og vi fikk lov til å trykke Wenche Øyens illustrasjoner i teksten din! Det blir så fint:-D)

Legg igjen en kommentar

