Monstre, blod, spøkelser, demoner og eldgamle profetier – jeg har vært på shopping.

Det er ingen hemmelighet at jeg kjøper bøker mye raskere enn jeg faktisk leser dem – kanskje er det fordi jeg er redd for å gå tom, eller så er jeg bare en uhelbredelig bokshopoholiker? Uansett, i perioder ramler det ned bøker i postkassa mi titt og ofte, og det er selvfølgelig alltid gøy 🙂

Som dere ser av tittelen så er jeg i humør for noe ordentlig grøss og gru. Skikkelig halloween – humør, med andre ord, og selv om jeg egentlig ikke synes noe særlig om halloween, så er jeg veldig glad i skumlerier.

Den første boken er Rick Yancey sin The Monstrumologist. Den handler, ikke overraskende, om monstre. Will er en foreldreløs gutt som også er lærlingen til en doktor som er spesialist på monstre! Bokvloggeren The Readables kaller den blant annet ‘Readable gory – galore’ og sammenligner den med den fabelaktige TV – serien Fringe (en favoritt!):

Will Henry is the orphan apprentice of a doctor with an unusual specialty: monstrumology, the study of monsters. When a midnight visitor brings them the body of a young girl entwined with the corpse of an Anthropophagus, it is the start of the most mysterious case of Will Henry’s life.

Den neste er Prophecy of the Sisters av Michelle Zink. Søstrene Lia og Alice er nettopp blitt foreldreløse, og ikke nok med det – en eldgammel profeti truer med å splitte dem for alltid:

Twin sisters Lia and Alice Milthorpe have just become orphans. They have also become enemies. As they discover their roles in a prophecy that has turned generations of sisters against each other, the girls find themselves uncovering a lifetime of secrets. Secrets that could destroy everything.

Romanen blir blant annet beskrevet som gotisk, og jeg er veldig glad i all slags gotikk. Mari fra Flukten fra virkeligheten har skrevet en omtale her.

 

For en tid tilbake hadde Ann Kristin en konkurranse på bloggen sin, og gjett hvem som vant! Premien kom i dag, og nå er jeg den stolte eier av The Demon King av Cinda Williams Chima. Tusen takk, Ann Kristin! Boka er den første i en serie som heter A Seven Realms og er en high fantasy roman. Ann Kristin har lest flere av bøkene, og er veldig fornøyd, og i dag postet også Maria sin omtale av The Demon King. Jeg gleder meg til å starte på den!

Så til en spøkelseshistorie jeg har hatt lyst på siden jeg så coveret og leste hva den handlet om – egentlig så var jeg nok solgt allerede når jeg hørte tittelen: Anna dressed in Blood av Kendare Blake! Er ikke det en herlig tittel! Og om ikke tittel og cover var nok, her er beskrivelsen som overbeviste meg om at denne boka måtte jeg ha øyeblikkelig:

It’s the old boy – girl story, if the boy is a wry, self – destructive ghost hunter bent in avenging his father and the girl is a homicidal ghost trapped in a house full of everyone she’s ever murdered.

Holly Black

En morsom ting med denne boka er at skriften er blodrød 🙂

Sist,men ikke minst, så har jeg fått meg Kindle av mannen min – jeg har en mistanke om at det er et forsøk på minske belastningen på de allerede overfylte hyllene våre – men jeg roper høyt Hurra og Ja takk, begge deler! Jeg har allerede lastet ned Shirley Jacksons We Have Always Lived in the Castle. 

Taking readers deep into a labyrinth of dark neurosis, We Have Always Lived in the Castle is a deliciously unsettling novel about a perverse, isolated, and possibly murderous family and the struggle that ensues when a cousin arrives at their estate.

Ja, det var bokshoppingen for nå – men jeg har allerede noen flere bestillinger inne, så jeg venter på flere pakker de neste ukene…

God lesing 🙂

13 thoughts on “Monstre, blod, spøkelser, demoner og eldgamle profetier – jeg har vært på shopping.

  1. Mange spennede bøker i bunken din, Silje! Jeg lider av samme mani forresten 😉 Kindle er litt farlig, det er veeeeldig fort gjort å gjemme en haug med bøker inne i den he he.

    Prophecy of the Sisters syntes jeg var ganske så bra og en flott debut av Michelle Zink 🙂

  2. @ Bokelskerinnen og Mari: Jeg tenker også at fantasy er samlebegrepet og så er det mange undersjangre (takk for linken, Mari :-)). Når jeg skriver High fantasy så tenker jeg på en fantasy som foregår i en helt egen og velutviklet verden – slik som Ringenes Herre og The name of the wind.

    Jeg skal kose meg masse med grøssende lesing – sikkert til langt ut i desember 🙂

  3. Så mye flott lesestoff! Jeg kjøpte Profecy of the Sisters i vår, men har ikke fått lest den ennå (jeg lider nok av det samme som deg, jeg og. 😉 ).

    Gleder meg til å høre hva du synes om The Demon King. 🙂

  4. «Jeg kjøper bøker mye raskere enn jeg faktisk leser dem», haha god beskrivelse! Gleder meg til å høre hva du synes om alle bøkene! Takk for link 😉

  5. Ah, så herlig å endelig lese om noen andre enn meg selv som har gått amok! 🙂 Fin fangst, jeg gleder meg til omtaler. Spesielt Shirley Jackson, for jeg mener å ha sett en annen bok av henne omtalt av Bokelskerinnen og Labben (?). Nysgjerrig ble jeg uansett:-)

  6. Må si det var en del spennende bøker her ja 😀 Fikk innmari lyst til å kjøpe noen av disse, spesielt Anna dressed in blood. Herlig tittel og cover forresten 🙂
    Liker bloggen din veldig godt! Stå på videre!

Legg igjen en kommentar

