Smakebit på søndag: We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson.

Da er det klart for Smakebit på søndag! Jeg er i innspurten på Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor, så smakebiten  kommer fra den neste boka jeg vil lese: We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson – en roman som blir ansett som en moderne klassiker.  Det er den første boka jeg leser på min nye Kindle, forresten🙂

Romanen er en liten sak, men innholdet skal være ganske forstyrrende og skremmende, så jeg ser frem til noen timer med gåsehud. Shirley Jackson er kjent for å ha  mystikk og horror i romanene sine, og hun skal visstnok ha inspirert forfattere som Neil Gaiman og Stephen King. Dette må jo bare bli bra!

Smakebiten er fra første side:

My name is Mary Katherine Blackwood. I am eighteen years old, and I live with my sister Constance. I have often thought that with any luck at all I could have been born a werewolf, because the two middlefingers on both my hands are the same length, but I have had to be content with what I had. I dislike washing myself, and dogs, and noise. I like my sister Constance, and Richard  Plantagenet, and Amanita phalloides, the death – cup mushroom. Everyone else in my family is dead.

Romanen har kommet ut med flere forskjellige omslag, men det er to stykker som jeg synes er herlige og grøssende – om enn på ulike måter. Den lenger oppe i innlegget er den utgaven jeg har (Penguin modern classic), mens den under  er PenguinClassics DeLux utgaven:

For flere smakebiter, ta turen innom bloggen til Mari :-) 

11 thoughts on “Smakebit på søndag: We Have Always Lived in the Castle av Shirley Jackson.

    • Det får jeg og🙂 Jeg tror nok hun har inspirert det mer spøkelsesaktige og subtile (håper jeg) ved King. Og at Neil Gaiman også er inspirert er jo bare et pluss.

  1. Det hørtes veldig spennende ut med en forfatter som har inspirert to så store forfattere. Den havner også på listen over hva jeg har lyst til å lese!🙂

  2. Jeg elsket the Haunting of Hill House av samme forfatter, og har hatt denne på leselisten min lenge, men har ikke vært så god på å lese meg gjennom klassikerlisten min i år. Gleder meg til å lese hva du synes om den🙂

    • @ Astrid Terese: Forløpig liker jeg den godt, sprø og pussig – og ennå er jeg ikke ferdig med første kapittel🙂

      @ Bokelskerinnen: Jeg leste om The Haunting on Hill House på bloggen din, og den er definitivt på min ønskeliste🙂

Legg igjen en kommentar

