Boktema: Min favorittforfatter på A.

Anette har enda flere boktemaer på lur, og denne uka lurer hun på hvem som er favorittforfatteren vår på A.

I det øyeblikket jeg så «oppgaven» gikk hjernen min i svart – jeg kom ikke på en eneste forfatter på A… (OK, Austen kom etterhvert). Så kom jeg på en lur idè; hva med å sjekke på siden min på bokelskere? Der er det i allefall en oversikt over alle forfatterne jeg har lest og hvilke bøker jeg likte best. Som tenkt, så gjort. Og da jeg gikk igjennom favorittbøkene mine, så var det en forfatter der som var representert med to romaner og som i tillegg hadde et etternavn på A!

Min favorittforfatter på A  er ingen ringere enn:

Margaret Atwood!

Jeg kan ikke skryte på meg å ha lest veldig mye av forfatterskapet hennes, hun har skrevet over 30 bøker, men begge romanene som jeg har lest har havnet rett inn blant mine favoritter gjennom tidene.

Tjenerinnens beretning har jeg lest flere ganger, og den treffer meg like hardt hver gang. Den er skremmende og provoserende, og er nok den romanen som gjorde at jeg ble interessert i dystopisk litteratur.

Fra baksiden: I republikken Gilead har strålingskatastrofer, sykdommer, ufruktbarhet og skremmende lave fødselstall ført til ekstrem puritanisme. Fanatisk religiøse grupper har overtatt makten og innført et patriarkalsk diktatursamfunn der kvinner har mistet alle sine rettigheter. I dette samfunnet har tjenerinnen Offred kun en oppgave: å produsere barn. Hvis hun ikke adlyder, vil hun, som andre dissidenter, bli hengt eller sendt vekk for å dø en langsom død. Men selv ikke en undertrykkende stat kan utslette begjæret – hverken Offreds begjær eller det til de to mennene som hennes fremtid er avhengig av.

Den andre romanen som gjør at Atwood er godt representert på favorittlista er Den blinde morderen. I motsetning til den første, så har jeg bare lest denne en gang, men jeg husker at jeg var helt oppslukt. Den består av flere parallellhistorier,  blant annet utdrag fra en roman en av hovedpersonene skrev; Den blinde morderen, samt nåtid og fortid, det er twister og overraskelser. Det kan kanskje høres forvirrende ut, men det er det ikke. Alle tådene blir på en perfekt måte samlet på slutten, og for en slutt!

Har du en favorittforfatter eller fler’ på A?

Bildet av forfatteren er lånt herfra, mens bokcoverne er fra dette stedet.

19 thoughts on “Boktema: Min favorittforfatter på A.

  1. Spennende forfatter! Jeg har bare lest Oryx and Crake av henne, i 2003, den var helt anderledes og veldig imponerende. Fikk hele tiden følelsen av at jeg ikke skjønte alle referansene! En slags dystopisk parabel med et episk tema? Håper du leser den og kan tyde den for oss andre :-))

  2. Jeg har «alltid» hørt om Atwood, men aldri lest noe av henne. Det bør jeg kanskje gjøre noe med. Får se om jeg setter det opp som et «lesemål» på nyåret😉

  3. Jeg har sett filmatiseringen av to av bøkene til Atwood, The Handmaiden’s Tale og Menneskenes barn, men har ikke fått lest noe av henne ennå. Je bør nok rette på det.🙂

  4. Det første jeg gjør på disse boktemaene er å slå opp bokelskere!🙂

    Margaret Atwood står på min skal lese liste. Jeg har ikke lest en eneste av henne enda, men det kommer🙂

Legg igjen en kommentar

