Dette synes jeg om: Anna Dressed in Blood av Kendare Blake.

Siden faren ble drept da Cas var 7, har Cas forberedt seg på å drepe de døde. Han har lest seg opp og gått veien fra enkle spøkelser til mer avanserte og farlige. Hans største mål er å finne og drepe spøkelset som tok livet av faren, men før han reiser ned til Baton Rouge må han en tur innom Canada og byen Thunder Bay. I Thunder Bay skal han kjempe mot sitt, til nå, mektigste spøkelse: Anna Dressed in Blood.

Anna har vært død i nesten 60 år, og er innesperret i barndomshjemmet sitt. Hun er sterk og demonisk, og hun river alle som kommer innenfor døra i fillebiter. Cas er forberedt på kamp, men av en eller annen grunn velger Anna å redde livet hans. Cas føler at han blir dratt mot Anna. Hva er det egentlig som skjuler seg under alt raseriet? Hvem var det som drepte henne? Og hvilket vesen er det som lusker i bakgrunnen?

Jeg må innrømme at det som fikk meg til å falle pladask for Anna Dressed in Blood av Kendare Blake var tittelen og coveret. Jeg synes begge deler er veldig originale og stemningsfulle, og  når jeg så oppdaget at teksten var trykket i blodrødt blekk, ble jeg jo bare enda mer overbevist om at dette var boka for meg. Og dette var før jeg i det hele tatt hadde lest en eneste setning!  Jeg håpet jo at innholdet stod i stil til innpakningen, og det gjorde det  – til en viss grad.

Selve historien er interessant og spennende. Jeg ble, som Cas, nysgjerrig på dette voldelige og brutale spøkelset som går rundt i den blodige ballkjolen hun ble drept i, og som dreper alle som kommer i nærheten på de mest bestialske måter. Jeg har alltid likt krimromaner, så selve mysteriet «Hvem drepte Anna?» passet på den måten perfekt. Og løsningen på den gåten synes jeg var både bra og tragisk – det var kanskje den delen av romanen som rørte mest ved meg.

Jeg synes også Cas var et spennende bekjentskap. Det er ikke ofte vi møter en gutt som protagonist i YA – litteraturen, så det at jeg – personen er en gutt er veldig positivt. Jeg opplevde ham som både sympatisk og nerdete, samtidig som han også sliter med sine ting. Han er langt fra perfekt, men det gjør han også mer troverdig. Her er det snakk om en ung gutt som har mistet faren sin på en grusom måte, og som bruker all sin tid på å kjempe mot spøkelser. Cas og moren reiser fra sted til sted, og det gjør at han er ganske rotløs og venneløs. Det endrer seg når han flytter til Thunder Bay og han møter Thomas, Carmel og….. Anna – og det hele blir underlig, skrudd og egentlig ganske så søtt.

Men selv om det er mye jeg likte godt med Anna Dressed in Blood, så var det enkelte ting som gjorde dette til en mer grei leseopplevelse – i stedet for WOW – opplevelsen som jeg hadde håpet og trodd jeg ville få. Det største ankepunktet er nok selve horror – elementet. Her blir mennesker delt i to og andre gufne ting – men det blir liksom ikke guffent nok, det blir på en måte for pyntelig og tannløst, litt kjedelig…. Romanen er kun på 320 sider, men til tider så føltes det som om det var nærmere 1000! Jeg tok meg i å kjede meg mens jeg leste om spøkelser, blod og gørr…. Jeg ville at forfatteren skulle dra den helt ut!

På slutten så steg spenningen en god del, og romanen sluttet med pang! Så selv om jeg ikke var helt overbevist, så ble jeg såpass nysgjerrig på hva som skjer videre, at bok nummer to nok vil bli lest – etterhvert😉

9 thoughts on “Dette synes jeg om: Anna Dressed in Blood av Kendare Blake.

  1. Hva er greia med forfattere som ikke klarer å skape spenning i boken men heller gjør det med cliffhangere til neste bok? Hmmm. Dårlige greier. Men forfatteren skal ha for den kule tittelen og bra forside. Og om ikke boken var god, var i det minste omtalen din det!

    • Tusen takk, Line! Ja, du kan så si. Jeg har inntrykk av at det meste som utgis av YA er serier for tiden…. Det var vel egentlig ikke en voldsom cliff – hanger her, ikke noe Hæ?!?, men mer Hm?🙂

  2. Skjønner at du ble fristet av denne boken, for det høres veldig stemningsskapende og kult ut med omslaget og skriften. Synd boken ikke levde helt opp til forventningene. Tror jeg må ha som mål for neste år og heller fortsette på noen av de seriene jeg har startet på istedenfor å begynne på nye fristende hele tiden:-)

  3. Jeg fikk denne boka i posten av en bloggvenn i USA som var kjempegrei og sende den til meg. Har store forhåpninger til denne, men med ditt terningkast blir jeg jo litt skeptisk, men jeg skal begynne på boka senere med glede likevel:) Har lenge hatt lyst til å lese den. Utrolig tøft cover og spennende baksidetekst. Så gleder meg virkelig til å lese den🙂
    Fin omtale selv om jeg håpet på at den ville få høyere terningkast fra deg🙂

    • Så koselig at du fikk boka i posten! Det er absolutt ikke en dårlig bok, og terningkastet er en sterk firer – jeg hadde bare håpet at den var skumlere og mer gory. Gleder meg til å høre hva du synes om den!

      Og ja, coveret er lekkert😀

  4. Tilbaketråkk: Boktema: Årskavalkade 2011 « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

