Boktema: En bok som skuffet meg…

I dag spør Anette: Kan du fortelle om en bok som skuffet deg? Og ja, det kan jeg da. Som sist måtte jeg ta turen innom Bokelskere for å få en oversikt over bøker og terningkast, samtidig så kan jeg ikke se på kun terningkastene heller. Noen bøker har jeg lest uten store forventninger, og har derfor ikke blitt særlig skuffet dersom de ikke var noe gode, mens andre bøker har jeg hatt så høye forventninger til at alt bortsett fra perfeksjon ville være en skuffelse.

Så etter litt grubling, kom jeg på en bok som jeg gledet meg voldsomt til, men som ikke stod til forventingene- en svær skuffelse, med andre ord.

Boka er Lucifers evangelium av Tom Egeland. Jeg kan ikke si at jeg hadde lest mye Egeland før jeg startet på denne, men de jeg hadde lest, Åndebrettet og Sirkelens ende, likte jeg veldig godt. Og jeg likte langt på vei Lucifers evangelium også, den var spennende, mystisk og hadde Bjørn Beltø som hovedperson, i tillegg til å omhandle et ukjent og mystisk religiøst dokument, men ett eller annet sted på veien så ramlet jeg fullstendig av. Historien tok en helt annen retning enn det jeg hadde sett for meg, og ble plutselig litt teit og  Erich von Däniken – aktig. Not my cup of tea, med andre ord 🙂

Hvilken bok har skuffet deg mest?

14 thoughts on “Boktema: En bok som skuffet meg…

  1. Har vurdert å starte på den boken,men begynte ikke på den. Boken som har skuffet meg mest var vel «Alkymisten» av Paulo Coelho. Jeg hadde hørt mye bra om den og folk nesten lovpriste den(kanskje litt overdrevet). Men falt ikke helt i smak hos meg.

  2. Tom Egeland er en av mine favorittforfattere, men jeg har ikke hatt lyst til å lese denne fordi jeg ikke har sansen for denne type bøker. Jeg har for eksempel ikke lest DaVinci-koden heller av samme grunn. Nå vet jeg at jeg i allefall ikke trenger lese den! Flott innlegg, klem fra Anette 🙂

  3. Den boken jeg kommer først på er Eve av Anna Carey. Men lengre tilbake i tid er det «Nattsøsteren» av Unni Lindell. Hun skrev den boken mens den ene pusen hennes var borte, og det bærer boken preg av – i så måte er hun litty unnskyldt 😉

  4. Har vel egentlig litt blanda erfariger med han Egeland jeg også! Godt poengtert at om leseopplevelsen blir god eller dårlig ofte blir avgjort av hva slags forventninger man har. Man vil gjerne overrskes litt samtidig som forventningene skal innfris; ikke lett!

  5. Jeg klarer godt å bli skuffet over bøker selv om jeg ikke har hatt store forventninger på forhånd. Skuffelsen kan like gjerne komme av at forfatteren ikke følger opp sitt eget prosjekt, eller gjør noen mindre smarte valg underveis. Av de forfatterne som er nevnt her allerede, har både Lindell og Coelho skuffet meg, men med andre bøker. Slangebæreren av Lindell syntes jeg var en helt elendig krim, og stiller meg uforstående til at den vant priser og fikk høye terningkast. Veronika vil dø fristet meg ikke til å lese mer Coelho. Men jeg skal lese Alkymisten en dag bare for å se hva det er. Lindells bøker er veldig ujevne, men noen av dem er kjempegode. Så jeg gir ikke nødvendigvis opp en forfatter selv om jeg blir skuffet:-)

    • Jeg er enig i det, men jeg opplever allikevel at skuffelsen blir større når jeg har gledet meg veldig til å lese den og den ikke innfrir. Jeg gir sjelden opp en forfatter fordi at en bok har skuffet meg, jeg liker for eksempel fortsatt Egeland og vil gjerne lese mer av ham 🙂

  6. hmm, tenkte at dette blir lett, bok som skuffet meg – men det var kjempevanskelig, for jeg blir jo skuffet hele tiden, eller egentlig aldri for for når bøkene er dårlige, var også forventingene på bånn.
    Skal jeg likevel nevne ei – må det blir J.R.Wards Covet. Førsteboka i Fallen Angels, og så langt den eneste jeg har lest. Var så høyt oppe på Brotherhood og tenkte at dette skulle bli enda bedre…
    , men NEI. Dødskjedelig, og jeg har ennå ikke maktet å starte på nr.2.

Legg igjen en kommentar

