Smakebit på søndag: Cassias Valg av Ally Condie.

Hver søndag har Mari Smakebit på søndag på bloggen sin, og jeg vil som vanlig delta. Jeg er i sluttinnspurten av Ally Condie sin dystopiske YA – roman Cassias Valg, og jeg liker den godt, faktisk bedre enn jeg  forventet. Jeg tror jeg forøvrig hadde fungert fryktelig dårlig i et slikt samfunn som Condie skisserer i romanen – jeg blir provosert bare av å lese om Funksjonærenes menneskesyn!

Smakebiten kommer fra side 310:

«Sånne simple arbeidere som dette lever som regel ikke til de blir åtti,» sier hun og senker stemmen. «Mange av dem har avvikerstatus, vet du. Samfunnet er ikke like opptatt av at de skal nå den optimale alderen. Mange dør tidlig. Ikke fryktelig tidlig, selvfølgelig. Ikke så tidlig som før Samfunnet, eller så tidlig som ute i De ytre provinsene. Men når de er seksti – sytti. Arbeid på lavt nivå i matavfallsbehandlingen er spesielt farlig, selv om vi tar all slags forholdsregler.»

21 thoughts on “Smakebit på søndag: Cassias Valg av Ally Condie.

  1. Er lite som er så skummelt og guffent som dystopier.

    Cassias valg er en god bok. Er i gang med nummer to, men den er litt treig så langt. Vi får se hvordan det går.🙂

  2. Elin og Julie: Ja, dystopier er nifse greier… Vi får se om jeg klarer å vente til den norske oversettelsen, eller om jeg bare må få tak i Crossed umiddelbart. Jeg synes i allefall at Cassias valg blir bedre og bedre jo lenger uti den jeg kommer. (Og så håper jeg Crossed tar seg opp, Julie).

  3. Denne står også på skal-lese listen min. Der har det havnet altfor mange bøker i det siste og når omgivelsene er sånn at det ikke er så mye rom for å lese – blir det litt stress🙂
    Så mange bøker, så liten tid!

  4. Matched er en av de bedre dystopiene i mine øyne, mye på grunn av Condies språk. Du har noen forfattere innen amerikansk ungdomslitteratur som har mye poesi i språket sitt. Amy Garvey og Maggie Stiefvater er to eksempler, Condie et tredje.

Legg igjen en kommentar

