Boktema: Min mannlige favorittkarakter.

I dag lurer Anette på hvem som er vår mannlige favorittkarakter, og hjelpes, det er et ganske vanskelig spørsmål. Det er mange mannlige karakterer som jeg liker både godt og svært godt, men hvem er det som fortjener favorittstempelet??

Er det Harry Potter  kanskje? Eller for å holde meg til samme univers; Snape? Begge kommer høyt opp, men ikke helt til topps. Det samme gjelder for Gandalf; han er en favoritt –  helt klart innenfor topp 3, men …. nei….,

Som dere skjønner så kommer flere av mennene fra fantasy – sjangeren, og det kan se ut som jeg har en hang til trollmenn – både unge og gamle. Jeg måtte allikevel ta turen innom krimlitteraturen før jeg fant de største favorittene mine.  Harry Hole kommer på en solid 2. plass, men han som troner helt øverst er Gunnar Staalesens Varg Veum (ikke Trond Espen Seim, men den originale).

Jeg har lest alle krimbøkene med Varg Veum og jeg har mer enn stor sans for denne tidligere sosionomen/barnevernspedagogen som er blitt privatdetektiv. Han er både loslitt og er glad i akevit og  han er tøff og sta, noe som Bergenspolitiet stadig får oppleve. Samtidig  gir han alt i møtet med klientene, og kanskje spesielt i møtet med de yngste.  Han er skildret med en varme og  en godhet for de svake i samfunnet. Varg Veum er hardbarket, men med et stort hjerte – og det liker jeg veldig godt! (I tillegg er bøkene knakende gode krimbøker – så de anbefales).

8 thoughts on “Boktema: Min mannlige favorittkarakter.

Legg igjen en kommentar

