Dette synes jeg om: Herlig Uærlig av Ally Carter.

Katarina ‘Kat’ Bishop er datteren til en av verdens dyktigste kunsttyver og er litt av en svindler selv også. Hele barndommen har hun tilbrakt rundt omkring i verden og assistert faren, men nå vil hun ikke mer. Hun svindler seg til en studieplass ved USAs beste kostskole og ønsker å leve et liv som lovlydig. Det fungerer selvfølgelig ikke slik, det er ikke bare bare å kutte båndene med forbryterverdenen.

Da fem uvurderlige kunstverk blir stjålet fra en italiensk mafioso viser det seg at faren til Kat ikke bare troner øverst på listen over mistenkte, han er faktisk den eneste mistenkte! Kat er overbevist om at faren er uskyldig, og bestemmer seg for å finne maleriene og stjele dem tilbake. Hun får 2 uker på seg, og det viser seg at oppdraget innebefatter at hun må utføre det største og mest fantastiske tyveriet i hele familiens historie – dette uten velsignelsen fra familiens overhoder! Vil Kat finne maleriene og renvaske faren? Og hvordan vil det gå med hennes forsøk på å leve et lovlydig liv?

Herlig Uærlig – (eller Helt Uærlig som er min helt personlige misoppfattelse av tittelen, se bare her) – er skrevet av Ally Carter og er den første romanen i serien om mestertyven Kat Bishop. Jeg kastet meg inn i lesingen med forventningen om at dette skulle være en lettlest, lettbeint og underholdende historie. Og jeg fikk det jeg forventet.

Boka starter med at Kat blir utvist fra skolen hun går på og reiser hjem til kompisen Hale. Det viser seg kjapt at det hele er iscenesatt av Hale fordi faren hennes er i trøbbel. Derfra og ut følger vi med Kat og vennene hennes rundt i storbyer som London, Paris og New York mens de prøver å finne de stjålede kunstverkene.

Ally Carter har skrevet et eventyr og en røverhistorie som er ganske heseblesende, der det er jakten og planleggingen som driver handlingen fremover. Det er spennende og morsomt,   selv om jeg  opplevde å ramle litt av i svingene her og der. Noen steder var det for eksempel vanskelig å forstå hvem vi egentlig fulgte, en litt sånn «Å ja, vi er hos Interpol i dette avsnittet! Hvorfor skjønte jeg ikke det før nå?!» – opplevelse. Jeg synes at forfatteren gjerne kunne ha skrudd ned tempoet enkelte steder i historien uten at det ville påvirket leseopplevelsen eller intensiteten til fortellingen. Herlig Uærlig er allikevel såpass lettlest, at jeg fort kom inn i det igjen, så alt i alt var det  ikke noe stort problem, kun en liten irritasjon en gang i blant🙂.

Kat er en morsom hovedperson å følge og bli kjent med. Hun er tøff, kreativ og ganske fryktesløs, samtidig som hun også har samvittighet – hun er ikke en «slem» kjeltring. Hun har et ønske om å være en vanlig tenåringsjente, noe som fører til at hun har valgt å si farvel til tyveribransjen og dermed familien ( i vid forstand) før romanen starter. Dersom planen hennes hadde fungert, så hadde det ikke vært særlig til historie å lese om, så det er jo fint at planen ikke fungerte😉. Jeg opplever at det ikke er karakterenes egen utvikling som er det viktigste med Herlig Uærlig, det er heller, som nevnt tidligere, plottet som er det sentrale. Samtidig synes jeg at Kat har en fin modning gjennom romanen  – den usikre jenta som ville finne seg selv som vi møter i begynnelsen, er en helt annen når romanen slutter; hun er trygg på seg selv og hvor hun hører hjemme, hun vet nå hva hun er god for, og det liker jeg.

De andre personene i romanen slet jeg litt med å få tak på, jeg opplevde dem mer som statister og noe endimensjonale. Jeg satser på at både Hale, Gabrielle, Simon, Bagshaw – brødrene, onkel Eddie og de andre i Kats svindlerfamilie får mer kjøtt på bena i de neste bøkene.

I år har jeg lest mange ungdomsbøker med paranormale –  og fantasyelementer. Herlig Uærlig av Ally Carter er ikke en slik roman. Den foregår i nåtiden, og det er ingen overnaturligheter i handlingen, allikevel er historien både eventyrlig og fantasifull. Den er absolutt ikke realistisk og dypgripende, men en festlig og real røverhistorie som egner seg godt til perioder der man gjerne vil ha noe lett, morsomt og feel – good å lese på!

Mari og Karin  har også skrevet om Herlig Uærlig.

Legg igjen en kommentar

