Lesemål for 2012.

Det er egentlig ganske rart at det bare er 2 uker igjen av 2011. Tiden har jo bare flydd av gårde og nå er det altså snart jul! Og med det så er det også på tide å oppsummere året som er gått og sette nye lesemål for det som straks er over oss. Oppsummeringen kommer i et eget innlegg nærmere årsskiftet, men de nye målene for 2012 er mer eller mindre ferdig pønsket ut.

Målene jeg satt dette året har egentlig ikke vært for mål å regne, til det  har de vært for diffuse. 2012 skal derfor være året for de mer konkrete målsettingene🙂 Da setter vi i gang:

  • Jeg skal lese minst 52 bøker i 2012, det vil si minst en bok i uka. Alt jeg leser utover dette er bonus og selvfølgelig bare flott.
  • Jeg skal begrense bokkjøpingen og har bare lov til å kjøpe to bøker i måneden – inkludert Kindle. Bøker jeg får tilsendt i forbindelse med bokbloggturnèen og slikt er  ikke medberegnet. Bøker som jeg har forhåndsbestilt og allerede har betalt for telles heller ikke med her.
  • I forbindelse med at jeg skal handle færre bøker, så skal jeg også lese bøkene jeg allerede har kjøpt. Jeg satser på at jeg får gjort et solid innhugg i «skal – lese» – haugen min i 2012. Jeei🙂
  • Skrive omtale av alle bøkene jeg leser for min egen del, og noen av høytlesingsbøkene dersom det er naturlig.
  • Neste år er det 200 år siden Charles Dickens ble født, og det skal jeg feire med å lese minst en av hans romaner.
  • Lese minst en bok av Salman Rushdie. Mannen min er stor fan og jeg har endelig latt meg overtale.
  • Lese oppfølgerne til serier jeg har begynt på og likt dette året (her kommer noen av de forhåndsbestilte bøkene inn for eksempel og det er mye YA).
  • Lese flere klassiske skumlerier av forfattere som Susan Hill, Alan Edgar Poe og Shirley Jackson.
  • Lese og utforske mer innenfor sjangerne steampunk, fantasy, UF, paranormale saker og dystopia – både YA og for voksne.
  • Lese grafiske romaner og tegneserier. Jeg vil gjenlese Neil Gaimans Sandman og The Walking Dead står allerede i hylla.
  • Starte på minst 3 av UF – seriene jeg har i hylla og som jeg ennå ikke har rukket å lese – både YA og for voksne.
  • Delta på Lines 1001 bøker lesesirkel.

Jeg er en stor tilhenger av leselystprinsippet, og det skal jeg fortsette med neste år. Jeg storkoser meg med YA, fantasy, dystopia og andre sjangre, og det vil bli mye av dette i 2012 også. Jeg ønsker allikevel å strukturere lesingen min litt mer, og en måte jeg vil prøve ut er at jeg skal ha et gitt tema hver måned. For eksempel kan temaet være «Dystopia», og da vil jeg i hovedsak konsentrere meg om dystopia – titler. Tanken er at jeg skal ha en post på starten av hver måned der jeg presenterer temaet og hvilke bøker jeg har planer om å lese. Omtaler vil, som vanlig, komme fortløpende etterhvert som bøkene er lest ut. Jeg vurderer også om jeg skal ha en oppsummering på slutten av måneden. Temaene kan ikke være for fastlåst. Jeg kan lese romaner med andre temaer også, for eksempel i forhold til lesesirkel, Bokbloggturnèen og dersom det dukker opp en bok jeg bare må lese med en gang (for vi vet jo alle at slikt kan skje :-))

Dette er forresten ikke en idè som kom dumpende helt originalt ned i hodet mitt, jeg har blitt inspirert av min favoritt på You Tube: The Readables.

Gjenbruk av et bokpusbilde - Narnia var ikke veldig fotografilysten i dag.

17 thoughts on “Lesemål for 2012.

  1. Så gøy at du også skal lese en bok pr uke, der har vi nøyaktig samme mål. For ikke å snakke om målet med å kjøpe mindre og lese mer fra egen hylle; det er et mål jeg gleder meg til å begynne på etter å ha studert innholdet i hyllene mine mer inngående.

    Jeg er veldig usikker på om jeg skal fortsette å skrive innlegg om alle bøkene jeg leser. I det siste har jeg merket at jeg har lyst til å skrive litt andre typer innlegg, og jeg har ikke tid til begge deler. Men jeg får se hva jeg bestemmer meg for når det nye året er her.

    Jeg synes ideen din om ulike temaer hver måned er veldig god. Ikke minst for meg, som ikke har oversikt over sjangrene du leser fra før av. Da får jeg sannsynligvis mange flere knagger å henge ting på, og lærer masse nytt. Jeg har vurdert å prøve noe liknende, med litt løsere temaer og perioder. Men det blir ikke et eget mål for meg, jeg skal bare prøve meg fram og se hva jeg liker.

    Hurra for lesesirkel som eget mål!

    • Ja, jeg er egentlig storfornøyd med egne målsettinger, og tror at dette blir bra🙂 Jeg føler at målet med 100 bøker i år, som jeg absolutt ikke har mulighet til å klare, bare har hengt over meg som et ekstra stresselement – perfeksjonist og kontollentusiast som jeg er – og ikke som lesemotivasjonen det egentlig skulle være. Så 52 bøker er et mer overkommelig mål🙂

      Jeg gleder meg til å ta fatt på bøkene i hyllene mine, det er jo en grunn til at jeg kjøpte dem i utgangspunktet! Det er bare så lett og bli revet med når man hører om nye bøker😉

      Jeg gleder meg også til å høre mer om planene dine for andre typer innlegg på bloggen din, du skriver så utrolig bra, inspirerende, grundig og morsomt uansett om det er bokomtaler, oppsummeringer eller mer artikkelsaker!

      Så bra at du liker idèen min om forskjellige temaer!

  2. Kjempespennende med ulike temaer, kanskje jeg henger meg på noen av temaene dine. Kanskje du kan oppfordre andre til å lenke til omtaler av bøker om samme tema den måneden? Jeg skal også være med på et par lesesirkelbøker, men glemte å sette det opp over mål. Ellers har vi jo like mål hva angår antall bøker, serier, Charles Dickens og bøker fra egen hylle. Det kan jo være motiverende å følge med på hva du klarer:-)

    • Det er bare å henge seg på, Silje🙂 Og det var en veldig god ide at andre kan legge igjen link til sine omtaler også – det skal jeg utforske litt. Takk skal du ha🙂

  3. Jeg er så imponert over alle målene som settes:-) Jeg kommer ikke til å ha så mange, kanskje noen få. Men det blir veldig spennende å følge med på alle bokbloggene i det nye året også.

    Det med å bare kjøpe bare to bøker i måneden burde egentlig være en utfordring siden det er flere som skal prøve seg på det.

  4. Flotte mål du har satt deg, jeg har laget meg noen mål for 2012 jeg også, så får jeg se om jeg klarer å etterleve dem, mulig jeg har vært litt vel optimistisk med enkelte av målene.

  5. Tilbaketråkk: Trailer tirsdag på en onsdag: The Woman in Black av Susan Hill « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

