Topp ti på tirsdag: Oppfølgere jeg venter på.

I dag skal jeg gjøre noe nytt. Flere tirsdager nå har jeg kost meg med Topp ti listene til blandt annet Julie og Silje, og hver gang har jeg tenkt at dette vil jeg også være med på. Enkelte ganger tar det litt tid fra man bestemmer seg for å gjøre noe til man faktisk gjør det, men i dag er jeg altså klar🙂

Bilde lånt av Julie.

Topp ti på tirsdag er i utgangspunktet et konsept utviklet av bloggen The Broke and the Bookish, men både Julie og Silje har sine egne vrier ved at de bruker tidligere temaer eller rett og slett finner på nye, og spennende!, temaer.

Listen som inspirerte meg i dag er Julie sin. Så jeg henger meg på og gir dere min ti på topp: Oppfølgere jeg venter(noe utålmodig )på:

  • Daughter of Smoke and Bone #2 av Laini Taylor. Jeg opplevde en intens bokkjærlighet under og etter lesingen av Daughter of Smoke and Bone, og kan nesten ikke vente med å lese videre på historien om Karou og Akiva. Oppfølgeren har ennå ikke fått en tittel, men i følge Goodreads er den forventet å bli gitt ut i september 2012.
  • Insurgent  av Veronica Roth. Divergent traff meg hardt i sommer. En drivende god og spennende dystopi og debut, og jeg ser virkelig frem til å ta et nytt dypdykk inn i Veronica Roth sin verden. Insurgent kommer ut i mai 2012.
  • Fever av Lauren DeStefano. En annen dystopi som jeg likte svært godt i år var Wither av Lauren DeStefano. Den er helt annerledes enn for eksempel actionfylte Divergent. Den er på en måte mye mer lavmælt, samtidig som den er spennende og skremmende.  Fever blir sluppet 21. februar 2012.
  • A Beautiful Evil av Kelly Keaton. I år har det kommet flere YA – romaner som er inspirert av gresk mytologi, blant annet den første boka i Kelly Keatons serie om Ari og hennes jakt på å finne ut hvem og hva hun er: Darkness Becomes Her. Her finner vi en god og salig blanding av gresk mytologi, sørstater, overtro, gotikk, og urban fantasy, og det er en herlig blanding! Romanen avsluttet med et PANG! Og jeg skal definitivt lese oppfølgeren A Beautiful Evil når den kommer ut 21. februar 2012.
  • Wings of the Wicked av Courtney Allison Moulton. Dette er oppfølgeren til Angelfire som jeg leste i sommer. Dette var en fartsfull og spennende roman som minnet meg litt om Buffy the Vampire Slayer, med en kvinnelig hovedperson som virkelig kunne sparke fra seg! Gleder meg til 5. april!
  • Mara Dyer #2 av Michelle Hodkin. The Unbecoming of Mara Dyer var en virkelig «hypet» roman lenge før den kom ut, og jeg opplevde at den stort sett svarte til de skyhøye forventningene mine. En annerledes, uforutsigbar og ganske guffen historie som endte med en magacliff – hanger. Jeg vet ikke når oppfølgeren kommer, bortsett fra at det antas at den kommer neste år, og ikke har den noe navn ennå heller… men ja, jeg skal lese den!
  • The Kingdom av Amanda Stevens. The Restorer inneholdt elementer som jeg virkelig elsket; sørstat, gotikk, gamle kirkegårder, hoodoo/voodoo og spøkelser. Amelia Grey var et interessant bekjentskap, og selv om jeg følte at noe manglet når jeg leste romanen, så har jeg veldig lyst til å fortsette serien. The Kingdom gis ut 27. mars.
  • Until I Die av Amy Plum. Nylig leste jeg Våk Over Meg (Die for Me) i forbindelse med bokbloggturneen, og jeg ble raskt dratt med inn i historien til Kate og Vincent og hele mytologien rundt revenantene. Den engelske utgaven kommer ut i mai, men siden jeg leste den første på norsk så ønsker jeg å fortsette med det. Så jeg håper den norske utgaven kommer neste år også😉.
  • Crossed av Ally Condie. Jeg likte Cassias Valg overraskende godt og ser frem til å lese den norske utgaven når den kommer neste år. Dette er nok en dystopisk YA – roman (aner vi et mønster her…) som er velskrevet/ godt oversatt, og som er ganske annerledes enn både Wither og Divergent, for å nevne to andre storfavoritter.
  • Timeless av Gail Carriger. Dette er den femte boka i serien om Alexia Tarabotti, Lady Maccon, og selv om jeg bare  har lest de to første forløpig, så står de neste to i hylla. Disse bøkene er en festlig, sjarmerende og spennende blanding av steampunk, paranormaliteter og viktoriatiden og anbefales🙂 Boka kommer forøvrig i mars.

Ja, det var ti av bøkene jeg virkelig gleder meg til neste år. Det er en fin miks av dystopi, fantasy og mystikk, akkurat slik jeg liker. Kanskje noen tenker:» Hmmmm, hvordan skal det gå med målet om å kjøpe kun 2 bøker i måneden når du allerede har 10 stykker du bare MÅ lese?» Svaret er enkelt; jeg har forhåndsbestilt fem av dem allerede, så de kommer på 2011 budsjettet og 2011  målsettingen (Altså ingen store bokkjøpbegrensninger)😉.

Hvilke oppfølgere gleder du deg mest til?

9 thoughts on “Topp ti på tirsdag: Oppfølgere jeg venter på.

  1. Her var det kun en serie jeg har begynt på, nemlig Cassias valg. Jeg leser den på norsk og skal vente på den neste som kommer på norsk i mai. Ellers er det flere serier det frister å begynne på, men da må jeg først lese videre i en annen serie for å følge neste års lesemål:-) En serie jeg vet jeg skal begynne på er Mørk engel av Laini Taylor når den kommer på norsk nå på nyåret. Jeg håper den er godt oversatt.

    Jeg er så heldig å jobbe på ikke et, men to biblioteker og har tilgang til det aller meste av bøker jeg vil lese, så slipper mål for å begrense innkjøp av bøker, selv om jeg selvfølgelig kjøper litt selv også.

    • Jeg har også tenkt å vente med oppfølgeren til Cassias valg til den kommer på norsk. Synes det er greit å lese videre på samme språk.

      Jeg ser frem til å lese oversettelsen av Daughter of Smoke and Bone, og håper selvfølgelig at det er en god oversettelse.

      Kjenner at jeg er litt misunnelig på tilgangen din på bøker😀

  2. Tilbaketråkk: Boktema: Denne boka gleder jeg meg til å lese i år! « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

