Boktema: Årskavalkade 2011

Jeg henger meg på Anettes boktema denne uka også selv om jeg er litt på etterskudd. Årets første boktema gir oss muligheten til å se tilbake på året som har gått og kåre de beste og de verste bøkene, samt årets skuffelse og overraskelse.

Velkommen til Årskavalkade 2011!

Årets beste bok:

Jeg har allerede skrevet et innlegg om de beste leseopplevelsene i fjor, og hele lista kan dere lese her. Det er allikevel en roman som skiller seg litt ekstra ut og det er Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor. Den var bare helt fantastisk!

Årets verste bok:

Den romanen jeg ga lavest terningkast i fjor var dessverre Bleeding Violet av Dia Reeves. Jeg fikk aldri tak i historien og klarte ikke å engasjere meg i hverken hovedpersonen eller det som skjedde med henne. Hovedgrunnen til at jeg plukket opp denne romanen i utgangspunktet var at byen Portero ble sammenliknet med Sunnydale – og det pirret selvfølgelig nysgjerrigheten til denne blodfanen av Buffy!

Årets skuffelse:

Her har jeg to romaner som slett ikke er dårlige (ga begge terningkast fire), men som jeg hadde skyhøye forventninger til og som ikke innfridde. Starcrossed av Josephine Angelini ble fremstilt som en episk kjærlighetssaga, og selv 0m det var mye jeg likte med historien, så ble hele kjærlighetshistorien mellom Helen og Lucas for blodfattig for meg. Den andre romanen er spøkelseshistorien/horrorromanen Anna Dressed in Blood av Kendare Blake. Dette var også en historie som hadde mange positive kvaliteter, men jeg hadde ønsket at Kendare Blake hadde tatt den mer ut; mer skummel og mer gory 😉

Årets overraskelse:

Årets overraskelse for meg er en bok jeg hadde lest litt blandede kritikker av, men som av en eller annen grunn minnet meg om, ja gjett en gang, Buffy. Så den måtte jo sjekkes ut. Og til min overraskelse så likte jeg romanen riktig godt. Angelfire av Courtney Allison Mouton har en spennende mytologi og en interessant heltinne som utvikler seg både som person og som myteomspunnen reaper – dreper. 

6 thoughts on “Boktema: Årskavalkade 2011

Legg igjen en kommentar

