Boktema: 3 forfattere jeg ønsker ville skrive en bok til.

Nok en torsdag og nok et boktema hos Anette 🙂 I dag lurer hun på hvilke 3 forfattere jeg kunne ønske skulle skrive en bok til. Jeg har valgt en avdød (som dermed dessverre ikke kommer til å skrive en roman til) og to nålevende (som altså helt klart kan finne på å skrive flere bøker, håper jeg) forfattere.

Emily Brontë

Det er ingen hemmelighet at jeg er en stor fan av Stormfulle Høyder. Lidenskapen, mørket og galskapen i historien til Cathy og Heathcliff tar meg med storm hver gang jeg leser den. Dette er den første og eneste romanen Emily Brontë rakk å skrive, men jeg hadde frydet meg over flere gotiske romaner av henne.

Emily Brontë døde av tuberkulose i 1848.

Diane Setterfield

Jeg leste Den trettende fortellingen da den kom ut for noen år siden og ble helt oppslukt. Setterfield skriver i samme stil som Brontë og debutromanen hennes er både mørk, spennende,  hemmelighetsfull og gotisk. Jeg vil ha mer!

Karen Marie Moning

Karen Marie Moning er et nytt bekjentskap og en ny favoritt. I fjor sommer og høst var jeg feberhet og nileste alle bøkene i Fever – serien, etter denne intense lesingen har jeg verket etter å fordype meg videre i dette fantastiske universet. Jeg vil altså at Karen Marie Moning skal skrive flere bøker om Mac, Barrons og de andre – og sannelig, det er akkurat det hun holder på med! Gleder meg!

Hvilke forfattere ønsker du at ville skrive en bok til?

Pst; bildene er letet fram på google.

18 thoughts on “Boktema: 3 forfattere jeg ønsker ville skrive en bok til.

  1. Jeg er veldig enig med deg i Diane Setterfield. Jeg har ikke fått begynt på Karen Marie Moning enda, men har satt bøkene du nevnte på skal lese listen.
    Emily Brontë må jeg også lese noe av en dag…

  2. Jeg kommer ikke på en eneste nålevende forfatter jeg skulle ønske skrev en bok til, sannsynligvis fordi jeg har mange bøker til gode av alle yndlingsforfatterne mine. Blant de døde, derimot… Jeg skulle gjerne lest enda en murstein av Margaret Mitchell, for Tatt av vinden var fantastisk. Jane Austen kunne gjerne etterlatt seg dobbelt så mange bøker enn hun gjorde. Og flere kommer jeg ikke på. Holdt på å nevne Charlotte Brontë, siden du nevnte søsteren, men kom tidsnok på at hun jo faktisk skrev flere bøker enn Jane Eyre;-)

  3. Den trettende fortellingen står ulest i bokhyllen min, den må jeg lese i år tenker jeg. Skulle ellers også ønske at Emily Bronte skrev flere bøker før hun gikk bort. De andre to for mitt vedkommende ville vært Belinda Starling, som skrev «Bokbindersken» men døde før boken ble utgitt. Selv om ikke Stieg Larsson er en av mine favoritter så har jeg lest alle bøkene han skrev og skulle ønske bok nummer 4 hadde blitt ferdig, rett og slett fordi jeg vil vite hva som skjer videre med frøken Salander.

Legg igjen en kommentar

