Jeg er nettopp ferdig med…

…. Mørk Engel av Laini Taylor, og siden jeg allerede har skrevet en henført omtale, så vil jeg ikke skrive nok en henført omtale der jeg gjentar meg selv. For ja, jeg er fremdeles like betatt, forelsket og klar til å rope ut min evige kjærlighet til dette mesterverket av Laini Taylor. Daughter of Smoke and Bone/Mørk Engel er en fantastisk roman som jeg vil anbefale til alle. Laini Taylor har skapt et så originalt og spennende univers med en mytologi som både er grusom og vakker – jeg kjenner at jeg vil ha mer!!

Jeg har også lyst til å nevne oversettelsen, det er nemlig ikke ofte jeg leser en bok på originalspråket (engelsk) for så å lese den på norsk etter på. Jeg leser enten det ene eller det andre. Laini Taylor har en særegen måte å skrive på, en måte som fanger deg inn og tvinner sine magiske ord og skildringer rundt deg. Hun har rett og slett en vakker skrivestil. Og jeg vil tro, uten at jeg har noe oversettererfaring, at det kan være vanskelig å oversette en tekst som er så kompleks, særegen,vakker og stemningsfull – og så er det nettopp det oversetteren her har fått til! Jeg bøyer meg i støvet for denne oversettelsen, den er like rik, like kompleks, like stemningsfull som originalen, og jeg hører Laini Taylor sin stemme like tydelig som da jeg leste den på engelsk. Så tusen takk til oversetter Silje Beite Løken! Dette er helt fabelaktig!

Tusen takk til Bazar forlag som sendte meg denne utgaven.

8 thoughts on “Jeg er nettopp ferdig med…

  1. Tilbaketråkk: Bøker som gjør deg syk… « siljes skriblerier

  2. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig i 2012?!? « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

