Smakebit på søndag: The Name of the Star av Maureen Johnson

Da er det søndag og tid for Mari sin faste utfordring Smakebit på søndag. Jeg er i gang med februartemaet mitt Gjenferd og hjemsøkinger og leser romanen som inspirerte meg til dette temaet: The Name of the Star av Maureen Johnson. Viktige elementer er: London, kostskole, groteske drap, engelsk vs amerikansk kultur og…. Jack the Ripper. Høres spennende ut, ikke sant? Forløpig er det faktisk mer festlig enn skummelt, hovedpersonen, sørstatsjenta Rory, prøver å tilpasse seg den nye hverdagen i Europa og London – og det kan by på utfordringer. Hva er det egentlig man skal ha på seg når man skal en tur på pub’en, for eksempel?

I spent about two hours online quietly trying to look up what you were supposed to wear to a pub, but the Internet is useless for things like that. I got a terrible range of advice, from American travel sites (who advocated a wardrobe of non-wrinkle travel basics and a raincoat) to a bunch of English sites about how all girls at all pubs wore skirts that were too short or heels that were too high and how they all fell over drunk in the street – which prompted another half hour of angry searching about misogyny and feminism, because that kind of thing drives me nuts.

s 69

Forløpig liker jeg Rory veldig godt, hun er morsom og vittig – håper det fortsetter slik.

Flere smakebiter finner du på bloggen til Mari. Det er kjempefint hvis du vil være med selv også 🙂

22 thoughts on “Smakebit på søndag: The Name of the Star av Maureen Johnson

  1. Virker som en bok for meg selv om jeg aldri er innom en pub 😉 Beundrer dere som klarer å holde dere til månedstema angående lesing. Har prøvd det selv, men jeg og regler….det går ikke. Regler er til å brytes. Så valg av bøker blir på impuls 😉

    • Aldri innom en pub?!? Nei da 🙂 Jeg tenkte jeg skulle prøve månedstema i år for å strukturere lesingen min. Jeg har så mange bøker som jeg ikke har lest, at det er lett og bli overveldet – og så ender jeg opp med å lese de siste bøkene jeg kjøpte, mens andre blir stående leeeenge i hylla. Vi får se om det funker 🙂

  2. Fin smakebit:) Har faktisk nylig vært innom selveste stampub’en til Jack the Rippers ofre: Ten Bells. De hadde forandret endel på interiøret siden den gang, kan man si… Min erfaring er man står velsignet fritt når det gjelder hvordan man skal kle seg på de fleste britiske pub’er. Hvilket gjør det til en mye hyggeligere opplevelse. Få ting er så deprimerende som skilt med «pent tøy» utenfor utesteder, er min subjektive mening. Ha en fin søndagskveld!

  3. Jeg var innom en pub da jeg var i London, og har vært innom noen rundt om i Skottland. Det er liksom et must om man er i Storbritannia. Min skotske bedre halvdel befinner seg på pub hver fredag. 😛 Er ingen kleskode på den britiske gjennomsnitts-puben etter det jeg kan forstå, hehe…

    Artig smakebit, da. Jeg har boka i hylla, så gleder meg til å høre hva du har å si om den. 🙂

Legg igjen en kommentar

