Smakebit på søndag: Monsteret kommer av Patrick Ness

Da var det søndag igjen, og jeg er klar for å delta på Mari sin faste utfordring: Smakebit på søndag. Jeg har nettopp blitt ferdig med Shirley Jackson sin skremmende The Haunting of Hill House – en roman som virkelig passet inn under februartemaet Gjenferd og hjemsøkinger! Omtale kommer i morgen, og siden jeg ga dere et sitat fra den forrige uke, så velger jeg i dag å gi en smakebit fra romanen jeg skal begynne på i løpet av dagen.

Monsteret kommer er skrevet av Patrick Ness etter en idè fra den nå avdøde forfatteren Siobhan Dowd. Boka kom på engelsk i fjor høst, og nå er den ute på norsk fra Cappelen Damm. Jeg synes det er veldig flott at nye engelskspråklige bøker for ungdom raskt blir oversatt til norsk, og håper at dette er en trend som fortsetter. Neste uke er Monsteret kommer på bokbloggturnè og det er i den forbindelsen jeg leser den nå (for den har ingen ting med spøkelser å gjøre ;-)).

Over til smakebiten:

Monsteret dukket opp like etter midnatt. Slik monstre pleier å gjøre.

Connor var våken da det kom.

Han hadde hatt mareritt. Og ikke et hvilket som helst mareritt. Selve marerittet. Det han hadde hatt så  ofte i det siste. Det med mørket og vinden og skrikene. Det med hendene som glapp ut av grepet hans, uansett hvor hardt han prøvde å holde fast. Det som alltid sluttet med –

s 11

Flere smakebiter finner du hvis du stikker innom den fine bloggen til Mari – kanskje får du noen tips? Og kanskje du har lyst til å delta selv?

17 thoughts on “Smakebit på søndag: Monsteret kommer av Patrick Ness

  1. Spennende smakebit! Sluttet med…. 🙂 Ser frem til å høre hva du synes om denne boken, for jeg fikk lyst til å lese den med en gang!

    Ha en riktig fin søndag!

    • Jeg pleier også å foretrekke og lese bøker skrevet på engelsk på engelsk, men jeg synes at oversettelsen har var gjort på en god måte. Det var en god flyt.

      Jeg er akkurat ferdig med boka nå, og den var flott!

Legg igjen en kommentar

