Boktema: Påskelektyre 2012.

Tenk at påsken er rett rundt hjørnet? Jeg synes jeg nettopp har hatt vinterferie! Men ferie og late dager er jo et yppelig utgangspunkt for boksluking, og det har også Anette tenkt på. Ukens boktema er nemlig: Hvilke bøker har du planer om å lese i påsken?

Jeg er veldig glad i krim hele året, og det er en sjanger jeg leser både titt og ofte utenom påsken. Men i år er det mange krimbøker som jeg har planer om å lese nettopp i påsken og  ukene etter påske også.

  • Kong Salomos Sverd av Espen Holm. Denne leser jeg nå, og jeg liker den svært godt. Så den skal jeg selvfølgelig lese ferdig først.
  • Broren min av Eline Johnsen Helledal.Dette er ikke krim, men en dokumentar. Den handler om 20 år gamler Eline og broren Henrik som er rusmisbruker. Julie har skrevet om boka her.
  • Lobotomisten av Eirik Husby Sæther.»Pastorsønnen og psykologistudenten Johannes er blitt besatt av å kurere syndige mennesker. Han oppdager at seksuell appetitt ble diagnostisert som galskap på 1800-tallet, og at den anbefalte kuren var å påføre pasientene smerte og fryktfølelse. Johannes starter sitt eget grufulle prosjekt, og starter med å kidnappe en ung kvinne. Politibetjent Daniel Vinge etterforsker forsvinningsaken, og får hjelp av kameraten Tom Stohl som skriver masteroppgave i kriminologi om ondskap.»  Anita  har skrevet omtale av denne romanen.
  • Englemakersken av Camilla Läckberg. Dette er den 8. kriminalromanen om Patrik og Erika. «I påska 1974 forsvinner en hel familie sporløst fra Valö utenfor Fjällbacka, 1-åringen Ebba er den eneste som er igjen. Som voksen kommer Ebba tilbake til Valö for å starte pensjonat i barndomshjemmet, og fortidas hemmeligheter kommer til overflaten. Noen forsøker å tenne på huset, og da oppdager man blod under gulvplankene«. Her kan du lese hva Elida synes.
  • Malstrømmen av Frode Granhus. Krim fra Nord – Norge som beskrives som en blanding av Fjällbacka og Twin Peaks. «Landegode utenfor Bodø: Et uhyggelig skrik tiltrekker seg oppmerksomheten til to unggutter som leker på svabergene. I vannkanten finner de en mann – lenket fast med hendene i det iskalde vannet. Ved kysten av Bergland, om lag 30 mil nord for Bodø, flyter en porselensdukke i land. Det gamle ekteparet som finner den, synes den varsler om ufred, men for den nyinnflyttede lensmannsbetjenten Niklas Hultin fortoner dukkefunnet seg som barnemat etter jobben i hovedstaden. Etter hvert sprer uhyggen seg, og en dag blir en kvinne funnet bevisstløs i strandkanten, ikledd lignende kjole som dukken …»
  • Frels oss fra det onde av Kjetil Try. Denne var jeg så heldig å vinne på bloggen til Elida!» Ti år gamle Nadija Hazic kommer hjem fra skolen og finner mora brutalt drept. Da etterforskerne Rolf Lykke og Parisa Sadegh oppdager at den dreptes mac er borte, og at hun har drevet med nettdating, har de plutselig mange mistenkte å forholde seg til. Dette er andre bok om Lykke og Sadegh«.

Dette var mine leseplaner for de to neste ukene, og jeg satser på at jeg får lest dem alle sammen🙂 Har du noen leseplaner for påsken?

19 thoughts on “Boktema: Påskelektyre 2012.

  1. Veldig fin påskeliste:) Søte kyllinger:) «Malstrømmen» fanget min interesse:) Måtte notere den ned og «Frels oss fra det onde», virket også veldig spennende:)Kos deg med bøkene og ha en riktig fin og god påske!:)

    • Malstrømmen er jeg spent på, jeg hadde nemlig hverken hørt om forfatter eller roman før jeg tilfeldigvis dumpet borti denne. Jeg likte den forrige boka til Try, så jeg gleder meg til denne🙂

      God påske, Isabella🙂

  2. Flott leseliste:)
    SV;Bra at du også liker The Walking Dead. Hørt tegneserien er kjempe bra:) Så langt synes jeg boken til birger baug er bra:)hehe

    God påske til deg også!

  3. Det blir bare krim på meg også i påsken, og jeg gleder meg til å lese alle kriminnleggene rundt omkring. Jeg holder på med Birger Baugs bok nå, den er meget god. Etterpå blir det Perssons Grisefesten, Agatha Christie og Poirot, kanskje Jørn Lier Horst og S. J. Watsons Before I Go to Sleep. Det blir herrens glade dager, i alle fall! God påske så lenge, Silje:-)

  4. Typisk at jeg begynner å føle meg mentalt ferdig med krim nå som påska nærmer seg. Har jo nesten bare lest krim i hele mars. Tror likevel jeg tar med meg den første Mons Kallentoft på ferie. Den er så tjukk at den sikkert holder hele påska. + noe annet. Kanskje noe om djevelen, eller den Stephen King boka du hadde lest og jeg aldri husker hva heter + ei vilkårlig 1001 bok .
    Tenker det holder i massevis!
    Godt Påske (på forskudd -)

  5. Fin liste med bøker til påske, godt å ha flere i tilfelle en blir fort lest ut!
    Boken til Eline Johnsen Helledal hørte jeg om på radioen en dag, et gripende intervju som gjorde at jeg fikk lyst til å lese den.

Legg igjen en kommentar

