Fremtidige krimfavoritter

Hver fredag har Bokelskerinnen et innlegg som heter Fremtidige favoritter der hun skriver litt om bøker hun ønsker seg, bøker som hun gleder seg til å lese og bøker hun er spent på. 

Jeg henger meg på når jeg har mulighet, og i dag velger jeg selvfølgelig å gå for krimutgaven; altså fremtidige krimfavoritter (jeg synes jeg er ganske så konsekvent så langt i april)🙂 De fleste bøkene har kommet ut allerede, og er derfor på min evigvoksende ønskeliste, men jammen har en høstkrim også sneket seg inn på lista.

Uten noe mer om og men; la meg presentere Siljes fremtidige krimfavoritter:

Stolpesnø av Marit Reiersgård. Reiersgård bor i Lier og debuterer med denne krimmen fra Drammensområdet. Jeg bor jo i nærheten, så jeg er mer eller mindre programforpliktet til å lese denne. At det også høres ut som en god kriminalhistorie er selvfølgelig en bonus:

 Det er 25. januar, det snør tett. Brøytebilen dundrer langs de smale veiene i Lier utenfor Drammen. Fem år gamle Oda tar på seg den rosa parkdressen og går ut for å ake. Hun kommer ikke inn igjen til middag, hun er sporløst borte. I nabohuset tyvlåner unggutten Raimo morens bil for å kjøre til den kvinnelige tegnelæreren sin. Han finner henne kvalt, og tilsynelatende voldtatt. Likevel velger Raimo å holde munn om det han ser. Hvilke hemmeligheter er det som skjuler seg i vintermørket?

Journal 64 av Jussi Adler – Olsen. Jeg har bare lest de to første romanene om avdeling Q, men de har gitt mersmak. Flaskepost fra P ligger klar i blant bøkene jeg skal lese i april, og det er vel bare et tidsspørsmål før jeg handler inn den aller nyeste boka om Carl Mørch.

Helt fram til 1950-tallet ble «upassende» kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var hverdagskost. Dit kom også den unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe – trodde hun. Den dagen fortiden innhenter henne, blir også starten på en av Avdeling Qs mest kompliserte saker.

Hva skjuler seg i Netes fortid? Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem blir sporløst borte. Hvem sto bak forsvinningene?

Blod vil ha blod av Bødker & Bruun. Dette er en krimdebuten til Karen Vad Bruun og Benni Bødker, Danmarks nye forfatterduo. Jeg er stor tilhenger av Bones, så når jeg oppdaget at hovedpersonen i denne er rettsantropolog, da ble jeg selvfølgelg ekstra nysgjerrig!

Benrester fra et menneske blir funnet ved en fjord i Danmark. Linnea Kirkegaard arbeider som rettsantropolog i politiet og blir koblet på saken. Hun skal forsøke å rekonstruere den døde slik at liket kan identifiseres. Etterforskningen peker i mange retninger, Danmarks engasjement i krigene i Afghanistan og Irak peker seg ut som et spor. Så skjer et nytt drap.
Hvor er alle jentene nå? av Leena Lehtolainen kommer ut til høsten. Jeg har ikke hørt om forfatteren tidligere, men kom tilfeldigvis over den når jeg kikket på Bazars høstnyheter. Forfatteren beskrives som Finlands ubestritte krimdronning og Finnlands svar på Henning Mankell – og det er nok til å havne på ønskelista mi😉
 I den lille byen Espoo forsvinner tre muslimske jenter med kort tids mellomrom, men ingen av dem er meldt savnet av familiene sine.

Alle jentene er tenåringer som har vanket i samme ungdomsklubb som Iida, datteren til Maria Kallio. Maria har nettopp begynt som leder av en spesialgruppe i politiet som etterforsker saker som faller utenfor det vanlige mønsteret. Marias gruppe rekker knapt å begynne å intervjue mennesker som er i jentenes omgangskrets før den fjerde unge muslimske kvinnen blir funnet myrdet i snøen, kvalt med sitt eget sjal. Det blir raskt klart at den iranske jenta hadde en finsk kjæreste. Alle spor tyder på et æresdrap, og Noors mannlige slektninger blir forhørt. Men i ungdomsklubben støter Maria Kallio på spor som peker i en helt annen retning …

Dette er krimbøkene jeg gleder meg mest til denne fredagen – hvilke bøker er det du ser frem til å lese? Hvis du vil lese om flere fremtidige favoritter – ta turen innom Bokelskerinnens flotte blogg!

13 thoughts on “Fremtidige krimfavoritter

  1. Her var mye bra:-)Stolpesnø var veldig bra, Jussi adler-Olsen har jeg på vent… gleder meg til å bli kjent med bøkene hans etterhvert. Den siste der virket veldig spennende:-) ha en fin helg:-)

  2. Veldig mange interesange titler, jeg leser personlig ikke så veldig mye krim. Jeg liker av og til, men er mer innenfor Paranormal Romance, Sci-fi og generell Drama og Romanse

  3. Huff, min krimønskeliste vokser stadig… Øverst står bok nr to av Thomas Enger og Kurt Hanssen, siden jeg har lest førsteboka av begge allerede. Kadaverdoktoren av Lene Kaaberbøl er en annen krim jeg bare må få skaffet meg snart. Dessuten fikk jeg blod på tann da jeg leste Agatha Christie igjen i påsken, så der må jeg fylle på beholdningen:-)

    • Kadaverdoktoren er jeg også veldig nysgjerrig på🙂 Er det ikke typisk med disse ønskelistene – de blir liksom ikke mindre, uansett hvor mange av bøkene på lista vi kjøper😉

      Jeg har forresten holdt meg ganske greit i skinnet denne måneden også – så langt. For det teller vel ikke med de man forhåndsbestiller???

      • Det hjelper heller ikke at man leser og leser… For hver bok jeg leser, dukker det opp to-tre nye jeg har lyst til å lese. Forhåndsbestilling teller selvfølgelig ikke:-) Jeg har overhodet ikke holdt meg i skinnet i april, men jeg hadde jo en god januar og mars, og ser at selvkontrollen er der i intervaller. Bedre enn ingenting!

  4. Her var det mange spennende bøker. «Stolpesnø» gleder jeg meg til å lese en gang også, og Journal 64 må selvsagt leses. Akkurat nå har jeg beveget meg litt unna norsk krim og holder på med såkalte flyplass – thrillere, smyger dem inn innimellom alt annet jeg gjerne vil lese🙂

Legg igjen en kommentar

