Dette synes jeg om: Blod vil ha blod av Bødker og Bruun.

Linnea Kirkegaard er rettsantropolog og som vakthavende ved Rettsmedisinsk Institutt i København, er det hun som blir tilkalt da det blir funnet benrester fra et menneske nedgravd i nærheten av Lammefjorden.

Med utdannelse og erfaring fra USA, blant annet som frivillig i arbeidet med å identifisere de omkomne etter 11.9, har Linnea store kunnskaper om bein, identifisering av dødsårsak og rekonstruksjon. Alt dette får hun bruk for i arbeidet  med å finne ut hvem den døde var og hvorfor han ble drept.

Etterforskningen peker i mange retninger, og det kan se ut til at drapet har sammenheng med Danmarks engasjement i Irak og Afghanistan. Samtidig lurer en internasjonal størrelse i skyggene, og en snikskytter fra USA lander i København. Så skjer et nytt drap.

Blod vil ha blod er den siste boken ut i mitt apriltema: Krim, og det er den første romanen til den danske forfatterduoen Karen Vad Bruun og Benni Bødker. Jeg har vært nysgjerrig på denne siden jeg så omslaget (obduksjonsbord!)og leste tittelen (Guffent!), og nå har jeg altså lest den ferdig. Og jeg er fornøyd!

Blod vil ha blod er et spennende nytt bekjentskap innenfor nordisk krim, og jeg synes det er forfriskende med en hovedperson som er noe helt annet enn etterforsker,advokat, privatdetektiv etc – selv om jeg selvfølgelig liker disse yrkesgruppene også. Men krimromaner med en rettsantropolog som hovedperson har jeg så langt lest svært få av. Unntaket tror jeg er en Katie Reich – roman om Temperence Brennan, men den var så annerledes enn TV – serien Bones, at jeg bare ble oppgitt…

Men tilbake til denne romanen, møtet med rettsantropolog Linnea Kirkegaard var et svært positivt møte – jeg likte henne med en gang!  Hun er kunnskapsrik, arbeidsom, initiativrik og interessant. På enkelte områder kan hun minne om nettopp Brennan fra Bones, hun går fullstendig opp i jobben og til tider så er hun mer der enn hjemme og hun kan fint havne i farlige situasjoner – frivillig eller ikke, samtidig synes jeg hun er mindre ensrettet enn Bones og befinner seg nok ikke ett eller annet sted på autisme – spekteret (der jeg egentlig mistenker at Bones befinner seg, sammen med Saga fra Broen). Jeg synes at forfatterne har tegnet et troverdig og realistisk bilde av Linnea som person, men jeg kunne ønske at hun ble skildret mer inngående – noen ganger hadde jeg problemer med å se henne for meg. Jeg vil bli enda bedre kjent med henne🙂.  Og siden jeg finner yrket hennes er veldig interessant, så kunne jeg ønske at selve undersøkelsene kunne fått mer plass  – sånt er jo kjempespennende!

Selve krimhistorien er både god og solid. Det er tydelig at forfatterne har gjort mange undersøkelser mens de har jobbet med intrigen, og at de sitter inne med mye kunnskaper både om Danmarks rolle i Irak – og Afghanistan – krigen og soldaters traumer, samt den illegale handlingen med kulturminner. Jeg har ikke noe problem med å se at dette er hendelser som kan skje, og som mest sannsynlig skjer, i det virkelige liv, og ikke kun mellom disse to permene.  Jeg opplevde at spenningskurven var jevnt stigende gjenom hele historien, og det gjorde at jeg hele tiden måtte lese videre fordi jeg var nysgjerrig på hva som kom til å skje. Det var ingen øyeblikk som var kjedelige under lesingen, men samtidig så syntes jeg at de store spenningstoppene underveis i historien manglet noe.

Jeg synes allikevel at Blod vil ha blod er en god og interessant start på en ny krimserie, og jeg ser frem til neste bok om Linnea og hennes arbeid som rettsantropolog.

Tusen takk til Vigmostad & Bjørke for dette eksemplaret!

Julie har også lest og skrevet om Blod vil ha blod.

10 thoughts on “Dette synes jeg om: Blod vil ha blod av Bødker og Bruun.

  1. Ah, jeg liker Bones, men nå er det ei stund siden vi har sett på serien. I går startet vi på første sesong av BRoen og den var utrolig bra, og jeg er enig det du skriver om henne og saga. Uansett virker dersom en veldig spennende krim, greit med litt avveksling fra politikrim. Forøvrig virker det som flere og flere som skriver krim sammen.

    • Bones er en herlig serie, jeg liker karakterene så godt – særlig Brennan og Booth, men også de andre «nerdene»🙂

      Jeg har også lagt merke til at det er flere som går sammen i forfatterduoer for å skrive krim, jeg er litt usikker på hvordan de egentlig får det til – det må kreve ekstra mye i forhold til å få en stemme, slik at det ikke blir tydelig at det faktisk er to personer som har skrevet boka. Hvis det derimot skal være et poeng i at romanen veksler mellom to ulike stemmer, så er det nok enklere🙂 Jeg tenkte uansett ikke på det når jeg leste Blod vil ha blod, så de har gjort en god jobb.

      Kos deg med Broen, den er knallbra! Og Saga er bare herlig, noen ganger kunne jeg ønske at jeg hadde litt av henne i meg😉

  2. Jeg har ikke sett Bones, og ikke lest denne boken, men den virker spennende ut i fra din anmeldelse. At hovedpersonen i en krimbok ikke er politietterforsker, advokat osv er ett pluss, for i vrimmelen av krimbøker blir det ofte mye likt og da er det bra å skille seg ut litt.

    Ha en fin 1.mai Silje!🙂

  3. Etter flere kriminnlegg på rad fra deg fikk jeg veeeeldig lyst til å hive meg over neste krimbok. Jeg har fått Kadaverdoktoren siden sist, og den står langt opp på listen. Obduksjoner der også, men i Frankrike på slutten av 1800-tallet… Det blir spennende. Og så er den første del av en trilogi, i tilfelle man liker. Jeg sier det bare;-)

Legg igjen en kommentar

