# 4 Hvordan ligger jeg an?!?

Og da var det mai! Min favorittmåned – ikke bare fordi jeg er maibarn, men også for da har våren virkelig satt seg og sommeren begynner å luske og lure rundt🙂. Og siden det er ny måned, så betyr det at det er på sin plass med en liten oppsummering av april – hvordan har det egentlig gått med målene mine? Har temaet gått knirkefritt? Har jeg klart å begrense bokkjøpingen min? Følg med så får du se🙂

I april så har jeg lest fem og en halv bok, og med tanke på hvor dårlig det sto til med lesingen i mars, så er jeg godt fornøyd med det. Jeg ligger fortsatt noen bøker foran for å nå lesemålet mitt, og har pr i dag lest 19 bøker. Jeg er fornøyd med det😉 Jeg er også kriminelt fornøyd med apriltemaet mitt og har kost meg med ulike krimromaner. Kvaliteteten på bøkene har også vært svært god. Kong Salomos Sverd av Espen Holm ble månedens aller beste bok. Agenter, Israel – Palestina – konflikten, terror og et veldig interessant persongalleri gjorde at jeg ble ganske så forelsket i romanen – terningkast seks og favorittstempel umiddelbart etter lesing. Camilla Läckberg sin Englemakersken overrasket meg positivt, og jeg jublet høyt da jeg var ferdig – den gode gamle Läckberg er tilbake i storform (Jeg mistenker at Fyrvokteren kanskje bare var en glipp?). Lykke og co løste en bestialsk drapssak til terningkast fire i Frels oss fra det onde av Kjetil Try, og møtet med rettsantropolog Linnea Kirkegaard i Bødker & Bruun sin debutroman Blod vil ha blod var både spennende og interessant – jeg ser frem til å lese mer av dem. Den eneste boken jeg leste som ikke var krim, var Broren min av Eline Johnsen Helledal. En bok om å være søsteren til en rusmisbruker, og den traff meg hardt og lenge . En viktig bok som jeg anbefaler alle!  Jeg har selvfølgelig skrevet omtaler av alle bøkene jeg har lest. Krimtemaet var forøvrig kjempemorsomt, og jeg koste meg med å lage krimversjoner av ulike «memer» jeg deltok på!

Klassikere og tegneserier har det ikke blitt noe av, og Rushdie og Dickens har også fått stått i fred i april. Jeg må også innrømme at ingen av bøkene jeg leste denne måneden var bøker som sto i hyllene mine før jul, eller i februar for den saks skyld – så det er nok stryk på målet om å lese det jeg allerede har i hyllene.

Noen av innkjøpene - merk; den nederste bestilte jeg før jul, så den teller ikke😉

Så til det mest spennende og vanskelige målet – jeg skal bare kjøpe to bøker pr måned. I mars gikk det strålende med ingen kjøpte bøker, det samme kan jeg ikke si om april. Jeg har en teori om at når jeg har det gøy med bøker, når jeg leser  og koser meg  – da er det også veldig sannsynlig at jeg kjøper flere bøker – i ren BOKLYKKE. I mars hadde jeg ingen leselyst, og derfor orket jeg ikke kjøpe noen bøker heller, mens i april så har lesegleden sprudlet over = jeg har kjøpt ganske mange (mindre enn 10). Men jeg er helt bombesikker på at det er gode bøker jeg har gått til innkjøp av😀 I tillegg fikk jeg Blod vil ha blod av Vigmostad & Bjørke, og så var jeg så heldig at jeg vant Dødssynd av Anette Moe på bloggen til Beathe, og Tokyo av Mo Hayder og En uvanlig leser av Alan Bennett + bokmerke og nydelige sjokoladehjerter på bloggen HRH. Tusen takk til begge!

Av andre hyggelige bok/bloggnyheter, så har jeg i løpet av måneden som har gått møtt fire kjempedyktige, flotte og koselige bokbloggere; Knirk, Groskro, Rose – Marie og Bokelskerinnen. Vi har begynt, sammen med Line, og på initiativ fra Groskro, å planlegge Bokbloggtreff 15. september! Vi har opprettet en Facebookside og en egen blogg – så det er bare å følge med så kommer program og mer info etterhvert. Jeg gleder meg i allefall masse, og håper at vi blir mange bokbloggere som treffes.

April var forresten måneden da jeg gikk til filmen – to av bokhyllene er blitt filmet og lagt ut, og nå må jeg bare få filmet de to neste. Hvis du vil ta en titt så kan du se her og her🙂 Det var Elin fra Av en annen verden som kom på idèen, og på siden hennes finner du linker til andre flotte bokhyller også. Det er så gøy å kikke rundt i andres hyller!

I mai har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal ha noe spesielt tema. Jeg  er på innspurten for å ta  30 studiepoeng Lese – og skriveopplæring (eksamensmappe igjen), og da tenker jeg at jeg skal lese det jeg har lyst til der og da når jeg ikke skriver og finpusser på oppgavene mine. Jeg har planer om å lese litt mer krim og kanskje noen tegneserier – ja, og så må jeg ikke glemme: Insurgent av Veronica Roth ble sluppet i dag – så den skal leses med en gang den dumper ned i postkassa😀 Gleder meg!!

Apropos Insurgent – jeg har klart å forhåndsbestille 2 eksemplarer…. og selv om jeg er fan, så skjønner til og med jeg at det holder med en bok. Kunne det vært interessant med en liten «Gi – bort» – konkurranse?

Ønsker alle en strålende maimåned med mange gode leseopplevelser🙂

21 thoughts on “# 4 Hvordan ligger jeg an?!?

  1. Gled deg til Tokyo av Mo Hayder. Ekkel og stemningsfull bok. Leste den for et par år siden, men husker den veldig godt. Gled deg. Digger skrivemåten til Hayder. Hun er et råskinn:) håper du hadde en fin 1. Mai🙂

    • Hayder er god, men rimelig grotesk – gleder meg🙂 1. mai ble brukt til oppgaveskriving, men sånn er det noen ganger. Håper du hadde en fin dag i går!

  2. Jeg holder også på med oppgaveskriving for tiden. Har levert en i dag og skal levere en til før sommeren. Jeg håper det blir tid til lesing likevel og tenker som deg at jeg skal fokusere på det jeg har lyst til der og da fremover. Jeg leste faktisk to krimbøker i april så da kan jeg si at jeg fulgte temaet ditt litt også denne måneden:-) Lykke til med eksamen!

    Jeg sier forresten ja til konkurranse!

    • Lykke til med oppgaveskriving, og jeg håper du får satt av litt tid til koselesing også – det er viktig🙂

      Så hyggelig at du henger med på temaene mine, forresten! Og det blir nok en konkurranse når jeg har fått begge bøkene😉

  3. En flott oppsummering! Jeg tenker først og fremst: Lykke til med oppgave-skriving og eksamen!
    Du nevner mange flotte bøker, og blant annet Mo Hayder som jeg er blitt nysgjerrig på.
    Ha en riktig fin dag! (Og jeg vil gjerne vinne Insurgent :-))

    • Tusen takk, Astrid Terese.
      Jeg har lest to av bøkene til Mo Hayder tidligere, og de var både gode og ekle – og sånt kan jeg like😉

      Ønsker deg en riktig god kveld!

  4. Skulle ønske jeg hadde vært like flink som deg til å skrive omtaler på alle bøkene jeg leste.

    Har forresten klart å gjøre det motsatte av deg med Insurget: jeg trodde jeg hadde forhåndsbestilt, men klart å glemme det. Snakker om surrehode.🙂

  5. For en flott oppsummering av april, Silje. Boklykke er herlig, selv føler jeg at dagene flyr alt for fort om dagen. Blir ikke nok timer til bøkene, eller kanskje er det bare jeg som prioriterer feil om kvelden? Det er så lett å gå seg vill foran pc’n.

    Jeg stemmer ja til konkurranse forresten😉

  6. Lykke til med oppgaveskriving og eksamen Silje!🙂 Fin oppsummering av april – og ja vi gleder oss til midten av september🙂

  7. Ja, dette er tiden for oppgaver og eksamen. Fysj. Fin oppsummering, jeg synes du er fryktelig flink til å ikke kjøpe bøker, jeg. Det… er ikke jeg. Ellers regner jeg med at Insurgent havner i postkassa mi i morgen eller lørdag!😀

    • Nja, litt mindre enn ti bøker er ganske langt unna målet om å kjøpe to pr måned da😉

      Jeg krysser fingrer og tær for at Insurgent (en og to) kommer før helga – jeg har bestilt via BookDepository, og synes de er litt tregere enn Amazon når man forhåndsbestiller. Gleder meg uansett til å lese den😀

      • Vel, for å si det sånn, så ga jeg opp tanken på kjøpebegrensing, så jeg satt meg ikke et sånt mål i det hele tatt…😛

        Jeg har også bestilt fra Book Depository. Bestiller vanligvis fra amazon uk, men de hadde ikke den utgaven jeg ville ha, så da får jeg heller vente et par dager ekstra.😉

  8. Fin oppsumering:) Likte krim temaet ditt. Mange flotte bøker du har lest:) Kunne tenkt meg å lese mange av de:) Blod vil ha blod gleder jeg meg til å kaste meg over og jeg er helt enig om at Broren min er en flott bok:) Ha en fin kveld og lykke til med oppgaver og eksamen:)

  9. Jeg har det også sånn at jeg kjøper flere bøker når jeg er i siget med lesingen. Merkelig nok klarer jeg også å kjøpe bøker når jeg ikke leser noe, så det er litt rart det der:-)

    Klart du må ha give-away! Sånt er moro for oss bokshopoholikere enten vi ønsker oss boken eller ikke, hehe. God lesemåned, og lykke til med eksamener!

    • He he, jeg klarer vanligvis å kjøpe bøker uansett, jeg og, men kjøper helt klart mye mer når jeg er truffet av boklykke – rusen. Kjøpte forresten en bok i dag, så jeg har allerede kjøpt flere enn jeg har som mål… og så er det bare 4. .mai…

      God lesemåned til deg og🙂

Legg igjen en kommentar

