Smakebit på søndag: Kretsen av Alexandra Beverfjord.

Jeei, søndag – og endelig tid for Maris fine utfordring Smakebit på søndag! Jeg har dratt med meg litt lesestoff fra krimtemaet sist måned, og er godt i gang med mais andre norske krimroman – ikke dårlig, om jeg skal si det selv😉

Jeg leser nå Kretsen av Alexandra Beverfjord, og den er både en spennende og medrivende journalistkrim:

Den 19 år gamle BI – studenten Helle Isaksen blir funnet naken, maltraktert og drept i sin egen leilighet. Senere forsvinner andre jenter i Helles krets, for så å bli gjenfunnet som torturerte lik.

Krimreporteren Joakim Lund Jarner og den urutinerte, men dedikerte kollegaen Agnes Lea får i oppdrag å dekke drapene. Fra Helle Isaksens forspilte liv forgrener saken seg til irrganger der menneskenaturens dystreste sider har fritt spillerom.

Forfatteren selv er en erfaren journalist, og det synes jeg er tydelig når jeg leser – hun vet hva hun skriver om. Smakebiten er en sen telefonsamtale mellom de to hovedpersonene:

De hadde akkurat sovnet da Joakim ble vekket av mobilen. Det var Agnes.

– Hun har ringt, sa hun.

– Hvem?

– Ester, nå i natt. Nå nettopp.

Helene sov, men han gikk likevel ut på kjøkkenet i tilfelle hun skulle våkne og få med seg noe av samtalen.

– Hun gråt og sa hun ville møte meg i morgen, sa Agnes.

– OK, vi får ta en prat sammen etter at du har møtt henne. Virket hun redd?

– Livredd. Jeg har en skikkelig ekkel følelse. Det er noe fælt her, noe Ester ikke tør å fortelle.

s 72

Spennende, spennende!

Flere smakebiter finner du på bloggen til Mari. Der finner du også en oppskrift på hvordan du kan delta. Ønsker alle en strålende dag🙂

19 thoughts on “Smakebit på søndag: Kretsen av Alexandra Beverfjord.

  1. Denne leste jeg med stor spenning da den kom ut. Alltid artig når forfatteren kjenner til det miljøet hun/han skriver så godt at det føles ekte for leseren. Har du lest Metallmyk? Også en forfatter som kjenner miljøet sitt og skriver godt.

    Ha en fin søndag.🙂

  2. Tusen takk for smakebiten:-) Denne boken har jeg ikke lest, men kommet over mange ganger i nettbutikkene, tror jeg må få satt den på listen! ha en fin dag videre:-)

  3. Denne boken leste jeg i fjor sommer, den er veldig bra! Det er helt tydelig at Bæverfjord kjenner miljøet hun beskriver, for det er så utrolig troverdig og bra beskrevet🙂

    Ang: Fortellingen i fiolinen, liker du Kate Morton så liker du denne boken også. Den ligner litt på Tilbake til Riverton faktisk.

    Ha en fin søndag videre Silje🙂

  4. En fin og spennende smakebit! Jeg har også lest denne og kan anbefale den. Jeg slukte boken og håper hun kommer ut med mer krim snart🙂
    Ha en fin søndag!

  5. Har sett litt på denne i senere tid, men vært litt skeptisk. Venter på omtale🙂
    Ha en fin søndag🙂

  6. Ka da ho ikke vil fortelle? Dør av nyskjerrighet, hehe:) Takk for smakebiten:) Men det bokomslaget gir meg litt frysninger, liker ikke vinkelen på den dama, grøss! Måtte notere ned boken, så får eg bare ta bort bokomslaget:) Ha en fin søndagskveld:)

  7. Det der pirret nysgjerrigheten min, og jeg som vanligvis ikke har sansen for krim. Får ha boken i bakhodet, så jeg kanskje plukker opp den hvis jeg ser den på biblioteket🙂

Legg igjen en kommentar

