Boktema: Min favorittforfatter på bokstaven G.

Det er torsdag og Anette har selvfølgelig et nytt boktema klart. Hvem er favorittforfatteren din på bokstaven G? spør hun i dag – og det er faktisk et spørsmål som ikke krever så veldig mye grubling.

Bildet er lånt fra nettsiden.

Jeg har en stor favoritt som har etternavn på G. Det er krimforfatteren Elizabeth George. Jeg leste den første romanen om  Lynley og Havers ved Scotland Yard; Mørkets gjerninger allerede på ungdomsskolen, og jeg ble nærmest besatt! Jeg må innrømme at besettelsen er der ennå og bøkene har fremdeles en sentral plass i hyllene mine.

Jeg ser på nettsidene hennes at hun har skrevet 18 krimbøker med de odde partnerne Thomas Lynley – kjekk, overklasse og jarl, og Barbara Havers – mindre pen (?), arbeiderklasse. Jeg har lest og eier 15 av disse, og jeg må bare si det; Elizabeth George kan virkelig finne opp gode og intrikate mysterium! I tillegg så har hun skapt et persongalleri som i allefall jeg har blitt veldig glad i, og som jeg lever meg svært inn i livene til. Jeg humrer og ler av den vennskapelige kranglingen mellom Lynley og Havers,, jeg må smile og sukke lykkelig når Thomas får sin kjære Helen og jeg får klump i halsen når det skjer vonde ting i privatlivene deres. Og jeg må innrømme at på slutten av Ingen var vitne så gråt jeg…  – men den aller største favoritten er Savner Josef.

Sognepresten utblir fra en vielse, og blir senere funnet død, trolig av matforgiftning. En rettsmedisiner som kommer for å treffe presten får mistanke om at noe ikke stemmer, og kontakter sin venn i Scotland Yard, etterforsker Thomas Lynley.

De velleste paperbackutgavene i hylla mi – de innbundne står, av en eller annen grunn, i en annen hylle.

17 thoughts on “Boktema: Min favorittforfatter på bokstaven G.

  1. Har ikke lest noe av denne forfatteren før. Høres spennende ut og da er jeg jo med på leken:) Må skjekkes ut:) Ha en flott torsdagskveld:)

  2. Elizabeth George vil jeg gjerne lese mer av. Jeg har kun lest Ingen var vitne. Jeg vil gjerne lese alle bøkene med de to etterforskerne fra begynnelsen. Håper å få til det en gang. Liker du denne forfatteren anbefaler jeg gjerne Mary Higgins Clark som har litt av det samme mysteriums skrivestilen. Ikke alle bøkene hennes er like bra, men anbefaler gjerne Et skrik i natten. Den var skikkelig ekkel og jeg husker jeg strevde med å legge fra meg boka. Anbefales på det varmeste!🙂

    • Jeg anbefaler deg å lese alle bøkene med Lynley og Havers, Ina, de er gode🙂 Jeg har lest noe av Higgins Clark, og er enig med deg i at bøkene varierer noe. Et skrik i natten tror jeg ikke jeg har lest, så den skal jeg sjekke ut.

  3. Så flott valg av favorittforfatter! Jeg slukte bøkene hennes og leste maaange for ca 10-15 år siden, men så ble jeg visst litt mettet. Kanskje på tide å finne henne frem igjen?😉

  4. Dette var jo litt gøy. Jeg leser aldri krim. Men jeg ELSKER Elizabeth George. Hun skriver råååbra. Har lest mange bøker av henne, men det er flere år siden nå. Fikk lyst til å ta opp igjen….

  5. Jeg har lest alle av Elizabeth George til og med Asken og æren. Jeg husker ikke hvorfor jeg ramlet av lasset etter den, men tror det skyldtes at den var fryktelig lang og at jeg hadde en dårlig leseperiode. Uansett har jeg de fire neste bøkene om Lynley og Havers i hylla, og skal ta fatt på dem i nærmeste fremtid. Min mor er i likhet med deg stor Elizabeth George-fan, og hun leste nylig den siste boka i serien, som nettopp er utgitt. Den var lang som et ondt år, men hun elsket den. Bare et tips;-)

Legg igjen en kommentar

