Smakebit på søndag: A Game of Thrones av George R.R. Martin

Klokka har bikket over tolv, og det betyr at det er søndag og tid for Maris smakebit. Jeg har vært oppslukt i eksamensarbeid de siste dagene, men det har ikke forhindret meg i å få lest litt – man må ha en pause, ikke sant?

For et par uker siden hentet jeg en enorm pakke på posten (den føltes i allefall enorm ut der jeg bar den med meg hjem til fots), og i den pakken lå bok 1 til 5 i serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin! Her snakker vi om flere tusen sider  – boklykke opphøyd i 5!!  Nå har jeg endelig fått kommet i gang med bok 1: A Game of Thrones, og jeg nikoser meg både i Winterfell og Kings Landing og intrigene som finnes i og rundt det kongelige hoff. Jeg har allerede sett første sesong av TV – serien, og jeg opplever at den følger boka godt.

Smakebiten er fra s 99

One egg was deep green, with burnished bronze flecks that came and went depending on how Dany turned it. Another was pale cream streaked with gold. The last was black, as black as a midnight sea, yet alive with scarlet ripples and swirls. «What are they? she asked, her voice hushed and full of wonder.

Flere smakebiter finner dere på bloggen til Mari!

22 thoughts on “Smakebit på søndag: A Game of Thrones av George R.R. Martin

  1. Gleder meg til å komme skikkelig i gang med denne serien. Begynte på første bok på denne tiden i fjor, men kom meg ikke videre – ikke fordi boken ikke var god, men fordi det var så mye annet som fristet da.

  2. Herlig smakebit, Silje! Jeg husker godt da jeg leste(lyttet) dette og hvem som studerte eggene. Jeg er vel rundt halvveis i boken, først så hadde jeg rotet bort iPoden min så hadde jeg ikke de siste delene liggende på den så jeg hoppet over på en annen bok. På tide å komme igang igjen kanskje, for den var virkelig bra!

  3. Har fått tak i første bok i serien, på norsk da vel og merke… ikke så tøff som deg:-) vet ikke helt når jeg skal komme i gang med den, men i løpet av sommeren kanskje. Lykke til med eksamensforberedelser og JA pauser er viktig! Ha en strålende fin dag:-)

  4. Jeg har lurt på om jeg skal lese dem på norsk? Vi har dem oversatt på biblioteket, ser du, og de frister litt. (Det er bare de tre første som er oversatt enda)
    Ha en riktig fin søndag!

  5. Jeg skal lese dem på norsk, men venter til jeg har lest ferdig Ringenes herre. En stk fantasy om gangen holder for meg. Men jeg likte det jeg så av sporadiske episoder, og gleder meg til du skriver innlegg om bøkene!

  6. Det var nok en deilig følelse å hente den pakken på posten regner jeg med 😉 Skulle ønske jeg likte slike bøker, men jeg tror nok ikke de er noe for meg. Klem fra Anette 🙂

  7. Har bare lest den første boka, men ser for meg å fortsette på serien denne sommeren, når eksamen og sånn er ute av veien. Dany er en av favorittene mine, og skuespilleren i tv-serien passer perfekt, synes jeg. Det gjør de vel forøvrig alle sammen. Takk for smakebiten, kos deg videre! 😀

  8. Mange sider å lese her, ja, og så gøy å ha en slik boksamling. Vet ikke om jeg kommer til å lese disse, men jeg gleder meg veldig til neste sesong i tv-serien 🙂

  9. Dette er en serie jeg har bestemt meg for å ikke lese (og med all rett itl å endre mening!). Jeg har sett sesong 1 og det som er kommet ut av sesong 2. Utrolig bra. Vi har alle bøkene, samboeren min har lest de og han synes de er utrolig bra. Jeg har bestemt meg for å bare nyte serien på tv og ikke tenke på at de er basert på bøker, for en gangs skyld!

  10. Jeg hadde bestemt meg for å ikke lese bøkene før jeg så TV-serien og da ble jeg giret på å lese. Jeg har lest den første boken på norsk (delt i to) og holder nå på med del en av bok 2 på norsk og har resten på engelsk så jeg kan fortsette. Jeg hadde planer om å få lest den før sesong 2 begynte, men det rakk jeg ikke. Jeg synes den norske oversettelsen virker god, men det er selvfølgelig alltid hakket bedre med originalspråket hvis man orker og kan det.

Legg igjen en kommentar

