# 5: Hvordan ligger jeg an?!?

Vi er noen dager inn i juni, og det er på tide med en oppsummering av mai og lesemålene mine. For hvordan ligger jeg egentlig an?!? Ikke så verst, viser det seg.

I mai hadde jeg ikke noe spesielt tema; hvis ikke koselesing kan regnes som det? På grunn av eksamen bestemte jeg meg nemlig for at  når jeg først hadde tid til å lese, så skulle jeg lese det jeg ville der og da. Jeg endte opp med fire og en halv bok i ymse sjangre. Tilsammen har jeg lest 23 bøker, og det er bedre enn i fjor på denne tiden – og jeg er fornøyd 🙂

Det ble noen krimbøker i starten av måneden; nærmere bestemt to norske nye bekjentskap. Malstrømmen av Frode Granhus var en skremmende kriminalroman fra Nord – Norge og jeg er glad for at jeg plukket den opp i butikken. Den er nemlig svært god. Kretsen av Alexandra Beverfjord var også et hyggelig og nifst bekjentskap, og den var en bra vri på journalistkrimmen. Jeg vil helt klart lese mer av både Granhus og Beverfjord etter hvert!  Den mest etterlengtede romanen jeg leste i mai var Insurgent av Veronica Roth. Dette er oppfølgeren til Divergent, og jeg ble absolutt tilfredsstilt.  Den grønne sirkelen av Stefan Casta leste jeg i forbindelse med Bokbloggturneen, og omtale kommer i løpet av juni. Den siste boka jeg begynte på forrige måned er et monster på 800 sider; A Game of Thrones av George R.R. Martin. Jeg er snart ferdig; og ja, jeg er frelst! Jeg vil si at det har vært en god måned kvalitetsmessig med en og en halv sekser til dystopien og fantasy – eposet, en femmer til krim fra Nord – Norge og to firere; både en norsk og en svensk.

Heller ikke denne måneden ble det lest noen tegneserier. Og jeg åpnet ikke en eneste roman av Dickens eller Rushdie…. men snart, snart! Ingen av bøkene som ble lest har stått lenge i hylla, så det blir nok stryk på det området også. Insurgent er en oppfølger, så det målet er nådd. Jeeei.

Så til bokkjøpingen – rekk opp handa de som tror at Silje har klart å kjøpe kun to bøker i mai! Hmmmm – *ser seg rundt* – ingen?!? Dessverre så stemmer nok det… Bare den flotte, vakre og uimotståelige boksen med A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin består av *kremt, kremt* seks bøker. I tillegg har det blitt litt handling på BookDepository nå og da; og alle vet jo at mye småhandling kan bli ganske mye tilsammen ;-). Nærmere bestemt over femten, pluss de to jeg kjøpte på Gardermoen og litt til. Jeg har nok bøker i tilfelle det skjer en katastrofe som tvinger meg til å være innendørs frem til nyttår – og det er jo flott! Jeg har også vært så heldig at jeg har fått noen bøker! Av Anita så fikk jeg Vårlik og Den femte årstiden av Mons Kallentoft – dette er Book Crossings – bøker, så de skal gis videre når jeg har fått lest dem.  På bloggen Bokstavelig talt ble jeg gjort oppmerksom på Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie av Silje E. Fretheim og Steingard Vada (fiktiv). Fantasyromanen er ikke til salgs lenger, men jeg var så heldig at forfatteren sendte den til meg (etter at jeg hadde spurt altså). Bokstavelig talt har forresten satt i gang med et spennende samlesingsprosjekt om norsk fantasy, så jeg tenkte jeg skulle snike meg med litt der. Mer om prosjektet kan du lese her.

Mai begynte veldig hyggelig med Book Crossingsmøte i sola sammen med Line og Ingalill (og årets første norske uteøl ;-)). Koselig som alltid! Og så hadde jeg til og med med meg en bok; Stormfulle Høyder av Emily Brontë! 13. juni er det møte igjen, og siden jeg nå også er registrert, så er det godt mulig at noen flere bøker blir gitt bort. Jeg begynner å bli vågal!

Men hvilke leseplaner har jeg for juni, da? Jeg er oppslukt av George R.R. Martin og A Song of Ice and Fire, så temaet for juni blir rett og slett; Fantasy generelt og A Song of Ice and Fire spesielt.

Hvordan går det med målene dine? Og hva slags leseplaner har du for juni?

11 thoughts on “# 5: Hvordan ligger jeg an?!?

  1. Jeg skrev også et oppsummeringsinnlegg i går:-) Temaet ditt denne måneden passer veldig godt for meg. Jeg holder på med bok 2 i A Song of Ice and Fire og har brukt litt tid på den, men en god del pauser innimellom. Jeg har derfor som mål å lese den ferdig og kanskje deretter begynne på Song for Eirabu som er en del av samlesingen i begynnelsen av juli. Ellers har jeg David Copperfield på lydbok som også har tatt en pause og nå skal lyttes ferdig. Har vel bare litt over 30 timer igjen;-)

  2. Yay til Eirabu, jeg gleder meg som en liten unge til å lese nr.2.
    og til å treffes på onsdag 13.
    Psstt, jeg kan ta med Graceling til deg den 13, hvis du er klar for ny serie!

    Synes du har hatt en produktiv mai. Så hurra for det.
    Lånte alle Kallentoftbøkene på biblioteket i april, men måtte levere tilbake alle ulest. Tida rakk ikke til nr.1 engang – men jeg har hørt mye fint om serien, så det blir nok å ta en ny lånerunde.

  3. Hurra for treff den 13.! Jeg vil gjerne låne Graceling av deg, men tror jeg må bli ferdig med A Song of Ice and Fire først – så neste gang? Hvis jeg klarer å finne frem de to første Kallentoft bøkene til onsdag, så kan du få dem,

    • Ok, da venter jeg med å ta den med, avkommet påstår uansett den ligger under senga og at hun har tenkt å lese den – etter alle shopholikerbøkene – men jeg sier det er for sent, hører man ikke på mor og leser det man får utdelt – kommer det andre til gode
      = anti-hoarding.
      Men ikke så anti at jeg ikke sier jatakk til å låne kallentoft. Tok en kikk i bunken og ser at jeg har høstboka, det er vel nr.3? Så 1 og 2 er perfekt.

  4. Så flink du har vært, med eksamen og alt! Leste like mye som meg, som ikke hadde eksamen:-) Og bare vent til du ser den komplette shoppelisten min for juni… Måneden er ikke begynt ordentlig ennå før jeg har slått din maistatistikk. Klapp på skulderen, Silje, og jeg gleder meg til onsdag! (Og tirsdag:-)

  5. Jeg gikk også på en liten boksmell i mai. Kjøpte blant annet 4 av bøkene i Percy Jackson serien, fordi de var på tilbud. Jeg har også kjøpt andre bøker. Og hittil i juni har jeg kjøpt 10 bøker…. Lover ikke godt. Jeg gleder meg til å dykke godt ned i A Game of Thrones. Har kjøpt de to norske ebøkene for å komme skikkelig i gang, bare lest noen kapitler i den engelske utgaven.

Legg igjen en kommentar

