En sprø og besatt bokkjøper – jeg?!?

Det er ingen hemmelighet at jeg er veldig glad i å kjøpe bøker, og at bøkene kommer raskere i hus enn jeg rekker å lese dem. Her om dagen kom jeg over en tag på You Tube som omhandler nettopp dette, og jeg tenkte at det ville være morsomt å svare på spørsmålene.

  1. Er du helt besatt på å kjøpe bøker? Eh…. ja….
  2. Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene? Jeg kjøper de fleste bøkene på nettet, som oftest på Book Depository, men jeg er også glad i å rusle rundt i bokbutikker og finne bøker der. Jeg prøver å begrense  bokkjøpingen, men jeg må innrømme at periodevis så kommer det nye bøker i hus i allefall en gang i uka. På nett handler jeg alene, men det er alltid hyggelig å ha med seg andre bokelskere i bokbutikkene.
  3. Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok? Et vakkert og interessant omslag, samt tittel er det første jeg legger merke til. Dersom romanen også høres spennende og fengende ut og som noe jeg kunne like, så er veien kort fra hylla til handlekurven (både virituell og fysisk). Jeg handler selvfølgelig også bøker utfra omtaler jeg har lest på andre blogger.
  4. Er det en spesiell sjanger du foretrekker? Ja, fantasy, dystopia og krim er sjangre  som appelerer til meg. I tillegg vil alle bøker som har elementer av overnaturligheter, sørstater og gotikk pirre nysgjerrigheten og kjøpenervene mine ekstra.
  5. Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker? Jeg foretrekker å kjøpe nye bøker,  men dersom jeg finner noen kjære barndomsminner på loppis eller i en bruktbutikk (Frøken Detektiv!! FEM – serien!!!) så kjøper jeg selvfølgelig dem 🙂
  6. Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden? Jeg handler som oftest på Book Depository, og der er bøkene veldig billige – det vil si at jeg kan få ganske mange bøker til prisen for en innbundet bok i bokhandel. Men hvor mye jeg bruker i måneden? Tja, det varierer, men kanskje rundt 500 kr i gjennomsnitt??
  7. Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning? He he, ja, jeg har det teknisk sett nå – men det går ikke så bra…
  8. Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den? Det varierer, noen bøker leser jeg nesten med en gang, mens andre står ulest i hylla i flere måneder og *kremt,kremt* år.
  9. Billige eller dyre – innbundet eller paperback? Jeg prøver å være prisbevisst og velger som oftest paperbackutgaven siden den er billigere. Hvis det ikke er store forskjellen på prisen, så er det litt hips om haps – synes egentlig det er mer behagelig å lese pocketbøker, de er lettere og mer tøylige :-).

Dette var mine svar, og det ville vært moro om det er flere som vil svare på disse spørsmålene. Det er vel ikke bare jeg som er en sprø og besatt bokkjøper, vel 😉

33 thoughts on “En sprø og besatt bokkjøper – jeg?!?

  1. Jeg har sluttet å rødme når folk misbilligende spør om jeg har lest alle bøkene i hyllene, som om jeg bare samlet for show – for å virke viktig og belest, noe de selvfølgelig får bekreftet når jeg mumler fram et – nesten. Nå for tiden ler jeg bare selvsikkert (og belest) – SELVFØLGELIG IKKE – MAN HAR DA ET LIV – og priser meg overlykkelig over at ingen kan se soveromshaugene (av uleste bøker).

  2. Denne var artig, så je gmåtte selvfølgelig svare på denne jeg også. Sitter her å flirer av innlegget til Ingalill over her, så jeg husker ikke hva jeg skulle skrive.. hehe.. Ha en fin dag Silje:-)

  3. Denne var morsom! Skal besvare den selv så snart jeg får tid. 😉

    Ta det helt med ro, Silje: du er i godt selskap som bokgal! Vi er mange «out there»!

  4. Å, jeg er så glad jeg er bibliotekar på ikke mindre enn to bibliotek. Jeg får betalt for å kjøpe inn bøker og må heller ikke betale for bøkene selv:-) Selv om jeg ikke kan kjøpe inn alt jeg vil er det jeg kjøper ganske farget av min smak (som heldigvis er ganske mangfoldig). Bokhyllen min hjemme er likevel en dobbeldekker sånn som din med bøker som enten er lånt, gave, kjøpt eller leseeksemplar.

  5. Å! Et herlig innlegg. De FEM – tror faktisk jeg har et par i kjelleren. Og WILLIAM-bøkene!!! Aldri har jeg ledd så godt som da jeg leste dem. Memories, memories. Deilig å lese at det finnes flere som meg!

  6. Du er ei jente etter mitt hjerte 🙂 Jeg har nå ikke plass til flere bøker, de er stablet der de stables kan, men jeg klarer ikke la være å kjøpe nye for det! Mi største drøm er ett eget lite bibliotek i en kjellerstue med chesterfield stoler… sukk!!

  7. Jeg prøvde å begrense kjøpingen min i fjor. Så oppdaget jeg at det ikke funket på noen som helst måte i det hele tatt, så i år lar jeg det stå til. 😛 Måtte le av det du sa om at jo flere bøker du kjøper, jo mer vil mannen forstå at du trenger et bibliotek. Den likte jeg.

    Må svare på denne jeg også, tror jeg. I morgen kanskje! 🙂

Legg igjen en kommentar

