Bokbloggturneen: Drabant av Øyvind Holen & Mikael Noguchi

Dette er vårens siste bok i bokbloggturneen for min del; og jeg synes at tegneserieromanen Drabant av Øyvind Holen & Mikael Noguchi er en god avslutning. Jeg skulle egentlig ha lagt ut denne omtalen i går, men slik gikk det ikke. I tillegg til meg så har også Ungdomsboka skrevet en omtale i dag og i morgen er det The Witch of the North som forteller hva hun synes om boka.

Året er 1994. Oslo kommune ruster opp kampen mot graffitimiljøet. Det trues med store bøter og fengsel. For 16 år gamle Fredrik er taggingen, under navnet «Deks», det eneste lyspunktet mellom alle timene han kaster bort på skolen, senteret eller hjemme i blokkleiligheten.
Da Fredrik blir kjent med den eldre maleren «Senc», alias Victor, begynner plutselig store ting å skje. Victor drømmer om å gjøre en «piece» som vil bli beundret for all ettertid, og snart vikles Fredrik inn i et trekantdrama der spraybokser, dop og Victors kjæreste, Camilla, er ingrediensene.

Jeg må innrømme at jeg ikke er veldig belest innenfor sjangeren grafiske romaner – så langt har jeg henført lest Sandman av Neil Gaiman og Buffy sesong 8, del 1 og 2. Det er et faktum jeg har tenkt å forandre i 2012, og i den sammenhengen passer Drabant av Holen & Noguchi godt inn. En av fordelene ved å ha liten erfaring med denne typen bøker, er at jeg dykker ned i historien uten store forventninger – jeg vet rett og slett ikke hva det er jeg bør forvente meg – og jeg må si at jeg kom ut på andre siden ganske så fornøyd.

Drabant foregår i 1994 da Oslo kommune ruster opp kampen mot graffitimiljøet. I 1994 var jeg 16 år og jevngammel med hovedpersonen i historien. Jeg vokste opp i et helt annet miljø enn Fredrik, men jeg husker godt det store fokuset grafittimiljøet fikk i den perioden. Og selv om hiphop og rap ikke var eller er min favorittmusikk, så vet jeg forskjellen på East Coast og West Coast – og jeg er enig med Victor i den diskusjonen ;-). Gjenkjennelsesfaktoren gjorde lesingen mer interessant.

Selve historien opplever jeg som ganske enkel og rett frem – det er ikke de store   krisene i en 16 – årings liv som blir skildret – men heller en hverdag som er litt på sidelinjen. Jeg er helt sikker på at flere kan lese Drabant og relatere til sin egen hverdag slik den er eller slik den var, og det gjør at jeg opplever Fredrik sin historie som ekte og troverdig. Skolelei ungdom på sjølstyr er ikke noe som var typisk for 1994, og det er heller ikke slik at det ikke gjelder i dag – det er kanskje ikke tagging og graffiti som trekker i 2012, men noe er det definitivt.

Men selv om både historien og karakterene fremstår som troverdige, så ble jeg allikevel ikke knyttet til hverken det som skjer eller personene i stor grad. Jeg vet ikke om det er formatet som gjør det eller noe annet, men jeg opplever at jeg ikke blir godt nok kjent med Fredrik, Victor og Camilla – at jeg bare får ta del i fragmenter. Jeg vet hva de sier og jeg ser hvordan de reagerer, men jeg får egentlig ikke vite noe om hvordan de har det og hva de tenker og føler – og det vil jeg så gjerne. Fredrik og Victor fremstår som to tøffinger som ikke bryr seg stort; men jeg tror at det bare er utenpå – de er bare «tøffe i trynet». Det jeg prøver å si er at jeg kunne ønsket at forfatterne gikk mer i dybden i forhold til disse to. Tegningene i Drabant forsterker denne tøffheten, og supplerer historien på en god måte. Streken er rå og «maskulin», og jeg synes det forsterker opplevelsen av at dette ikke er en solskinnshistorie, men heller en hard og realistisk skildring.

Med Drabant har Øyvind Holen og Mikael Noguchi laget en interessant og godvond historie om hvordan det kunne være å vokse opp på 1990 – tallet, og hvordan det kan være å vokse opp i 2012. Og selv om jeg ikke lot meg rive med 100%, så var det engasjerende lesing. Men den slutten – den synes jeg kom altfor brått.

3 thoughts on “Bokbloggturneen: Drabant av Øyvind Holen & Mikael Noguchi

Legg igjen en kommentar

