Min tid kommer av Nina Vogt – Østli

Jeg snikstartet på julitemaet Bøker anbefalt av andre bloggere og leste Min tid kommer av Nina Vogt – Østli de siste dagene i juni. Den fikk jeg lyst til å lese etter at jeg leste Julies gode omtale i april. Jeg ble ikke skuffet!

Fra baksideteksten:

Hvis du ble kjent med en jente på nettet som sa hun var fra fremtiden, ville du…

ledd av henne?

trodd på henne?

tenkt at hun var gal?

Hans Petter gjør ingen av delene. Han er bare takknemlig for at noen vil ha kontakt med ham. Livet er tøft når du er nederst på skolens rangstige. Når moren din blir stadig mer fraværende. Faren din skuffer. Læreren din bare bidrar til mobbingen. Og skolens bølle er ute etter deg. Neste spørsmål: Hva ville du gjort hvis jenta fra fremtiden fortalte deg at noe forferdelig kom til å skje – og du kanskje kunne hindre det?

Min tid kommer av Nina Vogt – Østli er en roman på knappe 200 sider, men det er en sterk og foruroligende historie som fortelles på disse sidene. Hans Petter går i 10. klasse, han bor sammen med moren sin og har sporadisk kontakt med faren. Han liker å se filmer og spille dataspill på fritiden, mens han på skolen forsøker å være mest mulig usynlig. Hans Petter har blitt mobbet siden han gikk på barneskolen, men har de siste årene holdt seg unna radaren til plagåndene. Det som holder ham oppe er at han en dag skal vise mobberne og de andre hvem han virkelig er. Men så skjer det noe; skolens største bølle, Andreas, har igjen fått øynene opp for at Hans Petter eksisterer, samtidig som  Hans Petter får kontakt med ei jente som påstår at hun er fra fremtiden. Noe kommer til å skje og det vil få store og ødeleggende konsekvenser for mange generasjoner.

Jeg følte at denne romanen hadde en ubehagelig og guffen stemning helt fra begynnelsen av. I starten er det nok i hovedsak på grunn av det Hans Petter går igjennom på skolen – hans forsøk på å gjøre seg usynlig for å unngå oppmerksomhet fra mobberne er både vondt og trist å lese om. Han fremstår som en gutt som er blitt sveket av de fleste rundt ham, også de voksne, og som ingen bryr seg om at nærmest går til grunne. Samtidig så var det enkelte ting ved Hans Petter selv som jeg stusset over under lesingen, små bemerkninger og holdninger til andre mennesker som ga meg en vond smak – særlig etterhvert som slutten og det uungåelige nærmet seg. Det kan selvfølgelig være mange årsaker til at Hans Petter tenker og mener som han gjør – det er for eksempel en måte å overleve en vanskelig hverdag på – uansett så var det en vond opplevelse å lese om det han blir utsatt for.

Jeg startet med å beskrive Min tid kommer som en foruroligende roman, og det er den virkelig. Gjennom hele lesingen satt jeg med en ekkel og ubehagelig klump i brystet og en følelse av at dette ikke kom til å ende godt. Temaet mobbing er jo aldri hyggelig å lese om; og ende mindre hyggelig å oppleve – men ubehaget jeg opplevdet mens jeg leste denne romanen stakk enda dypere. Det var noe som ikke ble sagt, noe som ikke stemte, noe som jeg ble mer og mer redd for etterhvert som jeg nærmet meg slutten – det var en intens følelse mens jeg leste, og jeg merker at den samme følelsen kryper inn i meg mens jeg skriver dette.

Min tid kommer av Nina Vogt – Østli er en roman som sitter lenge i kroppen. Den er ubehagelig og vond på mange måter, og forteller en historie som gikk kraftig inn på meg. Jeg vrir hjernen og lurer på om det er noe  noen kunne gjort for at utfallet skulle blitt annerledes? Jeg har ikke kommet opp med noen svar, men jeg håper at mange, mange vil lese denne sterke og viktige romanen. Anbefales!

Boka har vært på bokbloggturnè – i tillegg til Julie, så leste også MoonStar, Aud H.J ., Ungdomsboka, Kine, Lene og Linn den i forbindelse med turnèen.

6 thoughts on “Min tid kommer av Nina Vogt – Østli

    • Bare hyggelig 🙂 Jeg har lest Vi kaller ham Anna, ja, og den er veldig sterk. Men den aller beste og vondeste Peter Pohl boka for min del er Jeg savner deg, jeg savner deg. Har du lest den?

Legg igjen en kommentar

