Smakebit på søndag: Fortellingen i fiolinen av Natasha Solomons

Lørdag har blitt søndag, og det er på tide med en liten smakebit fra boka jeg leser nå.Fortellingen i fiolinen er skrevet av Natasha Solomons, og jeg fikk lyst til å lese den etter at jeg leste Gro sin fine omtale tidligere i vår. Og tenk; snille snille Gro ga den til meg! Er jeg heldig eller?

Jeg har ikke kommet veldig langt i historien, men jeg liker det jeg har lest så langt. Hovedpersonen Elise virker som et spennende og sjarmerende bekjentskap, og jeg gleder meg til å følge henne videre. Smakebiten er hentet fra påskemiddagen familien holder som en avskjedsfest for Elise fordi hun har fått arbeid som stuepike på et gods i England. Det er vanskelige tider i Østerrike, særlig for jøder, så resten av familien skal flytte til USA. Moren og søsteren er vakre og musikalske; og det er tydelig at Elise alltid har følt seg som den litt klumpete og ordinære i  familien:

I de fleste selskaper så jeg på at mennene svermet rundt Margot og Anna, men i kveld hadde jeg oppfattet at lille Jan Tibor sendte stjålende blikk på brystene mine, og jeg kjente meg like sofistikert som de andre. I den mørke hallen skjøv jeg brystet frem og blafret med øyevippene mens jeg forestilte meg at jeg var uimotståelig, som en mørkhåret Marlene Dietrich.

«Kjære deg, ikke gjør det,» sa Anna da hun dukket opp ved siden av meg. «Sømmene kunne sprekke.»

s 27

Flere smakebiter finner du på bloggen til Mari🙂

Bildet har jeg lånt hos Cappelen Damm.

22 thoughts on “Smakebit på søndag: Fortellingen i fiolinen av Natasha Solomons

  1. Så heldig du var som fikk boken:-) Tusen takk for smakebiten:-) Jeg har denne stående og gleder meg til å ta fatt på den. Ønsker deg en super flott Søndag Silje:-)

  2. Dette var en flørtende og småfrekk liten smakebit – interessant med en såpass tilsynelatende frigjort hovedperson sett ut i fra hennes samtid. Ble nysgjerrig – var noe Jane Austen aktig over den : )

    Ha en finfin søndag!

  3. Bra smakebit:) Virker som en bra bok! Koselig at du fikk boken da=)
    SV;Du får kose deg med med Delirium når du skal lese den:) Jeg liker godt det jeg har lest hittil:D

Legg igjen en kommentar

