Fremtidige favoritter: Silje goes classic!

Hver fredag  – ja, jeg er klar over at det er lørdag i dag, men det er bare jeg som er sent ute – har Bokelskerinnen et innlegg som hun kaller Fremtidige favoritter. Her skriver hun om bøker som hun gleder seg til, er nysgjerrig på og som rett og slett er mulige favoritter. Denne uka er det klassikerversjonen, og det passer meg bra. Jeg har nemlig bestilt meg noen, for meg, ukjente klassikere som jeg gleder meg veldig til å lese.

Klassikerne som jeg ser frem til å lese i løpet av  høsten, og som er potensielle favoritter, er dermed følgende:

I Capture the Castle av Dodie Smith.

Dodie Smith er forfatteren av den kjente barneboka 101 Dalmatinere, men en bok som jeg er blitt gjort oppmerksom på nylig er oppvekstromanen (Coming of age – story) I Capture the Castle. Den handler om Cassandra og familien hennes; faren, stemoren og søsteren Susie. Faren var en gang en berømt forfatter, men bruker nå det meste av tiden på å lese detektivhistorier mens slottet de bor i forfaller og resten av familien lever i fattigdom. Boka er skrevet i dagbokform og ble først utgitt i 1948.

Vile Bodies av Evelyn Waugh.

Vile Bodies av Evelyn Waugh er nok en roman som var helt ukjent for meg frem til nå i sommer, og har nok havnet i skyggen av Waugh sin mer kjente bok Brideshead Revisited (som jeg ikke har lest, men hørt om). Historien foregår på 1920 – tallet med all den tidens dekadense.  «Evelyn Waugh’s acidly funny and experimental satire shows a new generation emerging in the years after the First World War, revealing the darkness and vulnerability beneath the glittering surface of the high life.» (kilde). Vile Bodies kom ut i 1930.

Har du lest noen av disse? Og hvilke bøker gleder du deg til?

13 thoughts on “Fremtidige favoritter: Silje goes classic!

  1. Jeg har ikke hørt om noen av disse, så det blir spennende å lese hva du mener om dem. Jeg kjøpte litt klassikere denne uken jeg også, er igjen tilbake med litt for mange bokkkjøp, men når de koster ca 18 Nok per stykk kan det forsvares synes jeg🙂

      • Amazon.co.uk, Play eller Bookdepository. Søk etter klassikere innen serien Wordsworth classics. De koster som regel 1,99 britiske pund per stykke, og det tilsvarer 18,91 NOK. Jeg har kjøpt flere av de engelske klassikerne mine innen den serien. Denne gangen handlet jeg på britiske amazon. Kjøpte blant annet The Mill on the Floss, Silas Marner, Daniel Deronda, Shirley og The Professor (Har akkurat sett biografiprogram om Bronte – søstrene og George Eliot og ble litt påvirket).

      • Jeg handler det meste på BookDepository, men har nok ikke vært flink til å søke opp Wordsworth. (Jeg har sett mer på omslaget… he he). Takk for tips, jeg skal sjekke ut Play også.

  2. Jeg holder på å lese Decline and Fall av Evelyn Waugh og den er helt herlig. Vet ingenting om boken du skal lese av ham, men basert på det lille jeg har lest av ham til nå vil jeg tro at jeg kan like det meste han har skrevet.

  3. Det er ganske imponerende at dere tar tak i de gamle klassikerne. Språket kan være tungt og innviklet ift i dag. Og ikke minst når de er skrevet på engelsk…:)

  4. Tilbaketråkk: Boktema: In my mailbox. « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

