Smakebit på søndag: Knokkelsamleren av Jeffery Deaver.

Jippi, det er søndag og smakebit – tid hos Mari!

Jeg har kommet godt i gang med sommerens fjerde anbefalingsroman, krimmen Knokkelsamleren av Jeffery Deaver. Line er stor fan av disse bøkene, og hennes entusiasme ovenfor Lincoln Rhyme – serien og Deavers måte å skrive en god og infløkt krimintrige overbeviste meg på en to tre.

Knokkelsamleren er den første boka i Lincoln Rhyme – serien. Rhyme var tidligere sjef for New York – politiets kriminaltekniske avdeling, men etter en skade har han blitt lam fra halsen og ned og tilbringer nå dagene til sengs mens han planlegger sin egen død. Så gjøres det et makabert likfunn. De tekniske sporene er få og merkverdige, og den eneste som kan tyde morderens ledetråder er Rhyme (Fra baksideteksten). Hva kan jeg si annet enn at jeg like’re! Dette er krim for min indre kriminaltekniske geek!

Det svarte øyet stirret tomt på henne. Øyet som førte rett inn til damprøret. Og det stirret rett mot den rosa huden på brystet hennes. Fra et eller annet sted langt inne i røret kom lyden av metall mot metall. Noen arbeidere var i gang med å stramme gamle tilkoblinger.

Og mens Tammie Jean Colfax skrek og skrek, hørte hun en annen lyd, et klonk. Og så en fjern, utydelig brumming. Og det var som om det svarte øyet endelig blunket til henne gjennom tårene.

s 62/63.

Har du lest noe av Deaver, og hva synes du om hans bøker?

Flere smakebiter og boktips finner du her.

26 thoughts on “Smakebit på søndag: Knokkelsamleren av Jeffery Deaver.

  1. Jeg har lest noen bøker og liker ham godt. Når du har lest denne boken anbefaler jeg deg å se filmen. Den er utrolig spennende og har en ung Angelina Jolie i en av hovedrollene.

  2. Bare tittelen gir meg lyst til å lese denne og etter å ha lest videre om boken fikk jeg enda mer lyst å lese den:) Har ikke lest noe av denne forfatteren. Takk for herlig grøssende smakebit og boktips:)

  3. Har inte läst just den här boken av Deaver, filmen har jag sett och den var riktigt bra. Jag har läst Stenapan (The stone monkey) och den tyckte jag inte speciellt mycket om. Kanske får jag ge honom en chans till.

  4. Så spennende! : ) Husker jeg har sett filmen, men ikke lest boka, må nok skrive den opp også, takk for en fin smakebit!

  5. Syns filmen var så som så, men har alltid hatt lyst til å prøve meg på bøkene til Deaver. De skal visstok være mørke og groteske. Det liker jeg 🙂 Kos deg med boka 🙂

    • Dette er min aller første Deaver -eller, nei, jeg prøvde meg på Sovedukken for noen år siden og den la jeg fra meg. Denne her virker mye mer lovende 🙂

  6. Hvis man først skal lese Deaver, bør man starte med denne, deretter lese Kistedanseren og Insektgutten. Resten kan man godt stå over med mindre man bare må ha mer Sachs og Rhyme. Som med de fleste andre krimforfattere er det avgjørende hvilken bok man leser først. Og ikke minst, hvor man velger å gi seg:-)

    Kos deg videre med boken, Silje! Gleder meg til innlegg.

Legg igjen en kommentar

