Knokkelsamleren av Jeffery Deaver

Dette er sommerens fjerde anbefalingslesing, og den som overbeviste meg om at jeg, etter Sovedukken, burde gi den godeste Jeffery Deaver en ny sjanse var fine Line (se, det rimer :-)). Jeg angrer ikke!

En mann og en kvinne ankommer New York etter en forretningsreise og setter seg inn i en drosje. Men denne tilsynelatende ordinære drosjen er alt annet enn det, og snart oppdager de at de er fanget og ikke har noen mulighet til å unnslippe.

Dagen etter blir liket av mannen funnet. Alt tyder på at han er levende begravet og de finner også noen merkelige tekniske spor i området. Er det mulig at kvinnen fremdeles er i live?

Den tidligere sjefen for New York – politiets kriminaltekniske avdeling Lincoln Rhyme blir kontaktet. Han er lenket til sengen etter en arbeidsulykke tre år tidligere og bruker store deler av sin våkne tid på å planlegge sin egen død. Motvillig går han med på å hjelpe politiet, men med et forbehold, han vil at Amelia Sachs, politikvinnen som først var på åstedet, skal fungere som hans øyne, armer og ben.

Snart forsvinner flere mennesker, og en intens  kamp mot tiden og flere mord settes i gang. Hva slags drapsmann er det egentlig de har med å gjøre?

Knokkelsamleren av Jeffery Deaver er den første boken om Rhyme og Sachs, og  for en spennende første bok! Den har en stigende spenningskurve gjennom hele  historien, og den er ikke kjedelig eller stillestående et eneste sekund. Jeg ble rett og slett revet med fra første side, og hadde det helt ypperlig  – og noe stressende (fordi det er så nerveprirrende!!) –  mens jeg fulgte krimgåtens gang.

Rhyme er ekspert på åstedsgransking, og handlingen er i stor grad sentrert rundt det å finne sporene som morderen legger igjen og å tolke disse. Som stor tilhenger av serier som Bones og CSI (med Grissom), så var dette midt i blinken for meg. Det er tydelig at Jeffrey Deaver har satt seg godt inn i hvordan en åstedsgransker opererer, og at han har stor kunnskap om metoder og tekniske duppeditter som benyttes for å tolke og forstå et åsted. Jeg skal ikke se bort i fra at han tar seg litt kunstnerisk frihet i noen av beskrivelsene – hva vet jeg, jeg er jo ingen ekspert – men alle detaljene forsterket bare min opplevelse av at dette var troverdig og ekte. Ja da, jeg slukte det rått!

De to hovedpersonene i romanen, tidligere nevnte Rhyme og Sachs, er et interessant og i starten et litt merkelig bekjentskap. Begge er enstøinger på sin måte og av forskjellige årsaker, og de første møtene dem i mellom er preget av at ingen av dem ønsker å delta i etterforskningen. Rhyme er bitter og vil ikke leve lenger, mens Sachs er klar for å gå over i en kontorjobb. Jakten på denne gjerningsmannen er ikke noe noen av dem ønsker, men etterhvert så utvikler de en dyp forståelse for hverandre og et samarbeid som bare kan gå for gull i de videre bøkene blir skapt. Rhyme og Sachs virker ved første øyekast som to motpoler, men etterhvert så blir det tydeligere at de egentlig er ganske like, og jeg må innrømme at jeg ble knyttet til dem begge to, og fikk en større forståelse for hvorfor de reagerte og handlet som de gjorde.

Kriminalgåten opplevde jeg også som svært god og gjennomarbeidet – her er det ingenting som er tilfeldigheter, og etterhvert som historien beveger seg fremover mot en løsning så blir vi som lesere mer og mer klar over at vi står ovenfor en forfatter som virkelig kan sette sammen en infløkt intrige uten å miste en eneste liten tråd. Det er imponerende at alt som underveis virker opplagt – «Å ja, selvfølgelig må det være h*n som er gjerningspersonen!» – ikke er det allikevel, og at det som på en måte er usannsynlig faktisk er sannsynlig når alt kommer til alt. Og jeg kjøper alt som skjer – jeg tror på det, jeg grøsser og føler med ofrene og jeg kjenner pulsen øke i takt med etterforskernes i jakten på gjerningsmann og det neste offeret. Knokkelsamleren er en uhyre spennende krimroman med mange fiffige tvister og originalt plot! Leslesles🙂

12 thoughts on “Knokkelsamleren av Jeffery Deaver

    • Tusen takk, Line, jeg er glad for at du likte innlegget🙂 Og tusen takk for Deavertips, han er virkelig god! Jeg gleder meg til å høre hva du synes om Soulless.

Legg igjen en kommentar

