Anya’s Ghost av Vera Brosgol.

Det er en grunn til at Vera Brosgol sin debut kom inn under min «Hm, denne må jeg sjekke  ut»- radar, og den grunnen er Book Rat Misty. Nå har det seg slik at det er ganske mange bøker som havner under den radaren, uten at de dermed blir bestilt og lest umiddelbart, og jeg må innrømme at Anya’s Ghost svevde litt rundt i den o så store skyen som ønskelista mi har utviklet seg til å bli. Så hva var egentlig grunnen til at jeg leste nettopp denne boka nå? Det er tre årsaker:

  1. Jeg har et mål om å lese flere grafiske romaner dette året.
  2. I april nevner Mari den spesifikt i sitt innlegg om favoritt tegneserier.
  3. I juli skriver Julie en god omtale av den. 

Jeg hadde jo ikke noe valg, hadde jeg vel? Jeg måtte jo lese den en gang, og da passet det veldig godt å lese den nå mens temaet er bøker anbefalt av andre bokbloggere!

Of all the things Anya expected to find at the bottom of an old well, a new friend wasn’t one of them. Especially not a new friend who has been dead for a century.

Falling down a well is bad enough, but Anya’s normal life might actually be worse. She’s embarrassed by her family, self – conscious about her body, and she’s  pretty much given up on fitting in at school. A new friend – even a dead one is just what she needs.

But Anya’s new B.F.F. isn’t kidding about the «forever» part…

Jeg er så glad for at jeg leste Anya’s Ghost, for det er en historie som rommer veldig mye! Den er sjarmerende og herlig, seriøs og alvorlig, vittig og litt sår. Som de to foregående bøkene jeg har lest og omtalt, så handler den om det å passe inn og godta seg selv, men denne grafiske romanen har en ikke så liten overnaturlig tvist i tillegg!

Denne overnaturlige tvisten er ingen ringere enn spøkelset Emily, og i starten så ser det ut til at Anya har fått seg en ny venn og alt er i det hele tatt veldig idyllisk. Hvem ville ikke hatt en egen privat ånd som kunne hvisket riktige prøvesvar til deg, smugkikket på timeplanen til skolens kjekkas slik at du tilfeldigvis kunne poppet opp utenfor klasseromsdøra og slike ting? Men etterhvert skjer det ting – subtile ting, vel og merke – som får både Anya og meg som leser til å lure på om det er noe mer som skjuler seg bak Emilys vennlighet. Derfra og ut stiger spenningen rett til værs! Les, så får du se😉

Anya er forøvrig en slik karakter som jeg bare har lyst til å holde rundt og klemme, ja, jeg kunne nesten tenkt meg henne som en litterær lillesøster. Hun er troverdig og jeg føler at jeg blir godt kjent med henne. Hun fremstår som en veldig vanlig tenåring – med unntaket av dette spøkelset, da – og utfordringene hun møter er heller ikke uvanlige – igjen; med unntak av spøkelset. Gjenkjennelsesfaktoren er med andre ord stor; som for eksempel situasjonen under her. Det er vel  flere enn Anya som har  opplevd noe lignende en gang?

Vera Brosgol har både skrevet og illustrert Anya’s Ghost, og som med historien så ble jeg også veldig sjarmert av tegningene. Streken er på en måte litt naivistisk og barnlig, men den skildrer og viderefører handlingen på en utrolig levende og ekte måte. Det gjelder både i forhold til konkrete situasjoner og følelsesmessige aspekter ved historien, og det er noe jeg liker ekstra godt ved denne boka spesielt og grafiske romaner generelt. Tegningene skal ikke bare vise det som teksten forteller, de må fortelle noe mer, understreke et poeng, en fornemmelse – og dette synes jeg Brosgol mestrer til det fulle.

Anya’s Ghost er en liten perle av en grafisk roman, og jeg håper at Vera Brosgol kommer til å skape mange mange bøker som er like herlige som denne! Anbefales!

8 thoughts on “Anya’s Ghost av Vera Brosgol.

  1. Tilbaketråkk: Boktema: In my mailbox. « siljes skriblerier

  2. Er dette den Anya’s Ghost som har vært inni Nemi-bladene en periode? Har ikke lest hele, men ble veldig begeistret for de delene jeg faktisk leste. Må nok finne frem de gamle bladene og lete fram resten av historien…

  3. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig i 2012?!? « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

