Erkjennelse…

Jeg har meldt meg på Elisabeth sitt samlesingsprosjekt om norsk fantasy, og i dag skulle jeg  ha skrevet en omtale av Silje E. Fretheim sin fantasyroman Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie.

Ja.

Jeg tror tiden er kommet for å erkjenne at Silje + samlesing = :-S  – det funker ikke. Det er ikke det at jeg har problemer med å følge tidsfrister, det går alltid fint i forbindelse med bokbloggturneen, men det er ett eller annet som setter seg fast i hjernestammen min når jeg skal lese bøker sammen med andre. Kanskje det er en sykdom?? Symptomene er i allefall som følger:

  • Andre bøker som har stått i hylla ulest lenge blir plutselig veldig interessante når jeg nærmer meg dato for samlesingen.
  • Andre bøker som er relativt nye blir plutselig veldig interessante når jeg nærmer meg dato for samlesingen.
  • Leste bøker i hylla blir plutselig veldig interessante og aktuelle for gjenlesing når jeg nærmer meg dato for samlesingen.
  • Pensum blir plutselig veldig interessant når jeg nærmer meg dato for samlesingen (OK, ikke  så aktuelt nå om sommeren, men dersom jeg hadde studert, da…).
  • Internett er mye morsommere enn vanlig!
  • Facebook er mye morsommere enn vanlig!
  • Støvsuging er …. nei da😉

Dere ser tegningen…. Disse symptomene herjer i kropp og sjel helt til jeg får satt med ned med den utvalgte samlesingsboka, så roer det seg ned. Som med alle andre bøker, så er det noen som faller mer i smak enn andre, så det har ingenting med kvalitet å gjøre. Siden jeg selv har valgt å delta, så er det ikke snakk om bøker som jeg synes virker uinteressante heller. Det er bare, ja, det var det da…

Jeg tror nok jeg må ta konsekvensen av dette og la være og melde meg på slike prosjekter. Det vil ikke si at jeg ikke vil lese noen av bøkene i de flotte lesesirklene/samlesingsprosjektene som finnes der ute – jeg vil fremdeles la meg inspirere🙂 Er det flere som har det på samme måte?

Bokpusen!

Pst; Tilfeldigvis. Arial Footlights forhistorie liker jeg kjempegodt, og jeg kommer til å poste en glødende omtale i løpet av helga – så følg med😀

17 thoughts on “Erkjennelse…

  1. Du er ikke alene. Jeg kan være flink i perioder, men så går det skeis. Forsøker iherdig å følge med på Lines lesesirkel, for den liker jeg veldig godt. I tillegg har jeg Booker-samlesing. Ellers tror jeg at jeg bør holde meg unna samlesninger. Ligger et stykke etter i Line sin lesesirkel nå… =(

    • Godt å høre! Jeg liker jo ideen med samlesing godt, og de bøkene jeg planlegger å delta på velger jeg fordi de virker interessante. Men så er det så mange bøker utenom som jeg også vil lese🙂 Uansett så får jeg mange lesetips av for eksempel lesesirkelen til Line og prosjektet til Elisabeth, så bøkene skal bli lest etterhvert😉

  2. Jeg har kapitulert. etter all samlesing+vårens pensum+egen lesesirkel så var jeg så møkk lei alle bøkene jeg måtte lese og har kun kjørt et skikkelig egoistisk løp denne sommeren. Jeg mistet rett og slett leselysten! Jeg tror det rett og slett var det at \”noen\” bestemte at jeg skulle lese den og den boken til et gitt tidspunkt, når jeg egentlig leser det jeg ønsker der og da…

    • Det høres ut som et skikkelig race, så jeg skjønner godt at du mistet leselysten! Jeg er ellers stor tilhenger av leselyst – prinsippet, så jeg synes ikke det er noe egoistisk ved å velge bøker man vil lese🙂

  3. Å, jeg kjenner meg så igjen. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i samlesninger, og siden jeg digger fantasy meldte jeg meg på samlesingen om norsk fantasy, men så langt har jeg ikke lest en eneste av bøkene (bortsett fra de jeg har lest før og ikke husker godt nok til å blogge om da…)

    Jeg har ofte opplevd at bøker jeg ikke føler for å lese fort føles «feil», og jeg ender opp med å ikke like dem bare på grunn av det. Så selv tror jeg nok at jeg dropper samlesninger en stund fremover, bare fordi jeg ikke vil begynne å mislike en bok jeg ellers hadde likt…😛

    • Det blir litt som de romanene vi måtte lese på videregående😉

      Har du forresten lest Arial Footlight før? Jeg liker den kjempegodt, så i den måte er jeg glad for at jeg slengte meg med – heretter skal samlesing og lesesirkel brukes som ideer til fremtidig lesing for meg.

  4. Hehe, det høres veldig kjent ut! Jeg er selv en slapp og ubrukelig lesesirkelarrangør. I år har jeg ikke klart å fullføre en eneste bok før lesesirkelsøndagen, og jeg klarer det neppe i høst heller. Nå burde jeg egentlig ha lest Steinbeck, men det orker jeg ikke pga laber leselyst.

    Jeg synes likevel at lesesirkelen min er veldig fin og kunne ikke tenke meg å slutte med den. Det er bare kjempeviktig at alle (inkl meg selv) husker at man ikke skal ha dårlig samvittighet hvis man ikke rekker å lese boken innen fristen. Som du sier, man kan jo bruke andres innlegg som inspirasjon istedet (evt advarsel, i tilfellet Tartt).

  5. Eg har det likeeins og heldt meg derfor unna samlesingar og lesesirklar. Har funne ut at lesing etter lyst- og innfallsmetoden er det som fungerer best for meg.
    Eg har forresten lest Arial Footlight då den kom ut, og likte den godt. Håpar forfattaren skriv meir etterkvart.

  6. Tilbaketråkk: The roaring twenties, okkultisme og New York – oh yes! « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

