Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie av Silje E. Fretheim og Steingard Vada.

Elisabeth som har bloggen Bokstavlig Talt ville gjerne lese mer norsk fantasy, og dermed var et samlesingsprosjekt skapt🙂

Da hun la ut liste over hvilke bøker hun kunne tenkt seg å lese, så var det spesielt Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie som gjorde meg nysgjerrig. Grunnen? Først og fremst tittelen, jeg synes den er en utypisk fantasytittel. Det at jeg ikke hadde hørt om romanen før, gjorde også sitt til at jeg måtte finne ut mer. Etter litt googling og søk så hadde jeg fått litt mer fakta på bordet, og jeg var ikke i tvil – denne boken måtte jeg få med meg!

I begynnelsen var kaos…

Så mye har vært sagt og skrevet om statsråd Arial Footlight at man kan spørre seg om det kan være nødvendig med en bok som denne. Nødvendig? Neppe, men ville vi vært Arial Footlights forhistorie foruten? Hvor mange statsråder har en forhistorie som inkluderer magiske steiner, tenkende planter, trehodet drage og en ærlighet som grenser mot det selvdestruktive?

Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie av Silje E. Fretheim og Steingard Vada (som ikke eksisterer) er nettopp som tittel og baksidetekst sier, en biografi som tar for seg de tidligere årene til Arial Footlight, nå kjent statsråd i Landet. Eller? Nei da, det er selvfølgelig ikke en ordentlig biografi, men den gir seg ut for å være det, og holder i stor grad på den formen gjennom hele historien. Her er det redegjørelse for valg av fortellerform – biografisk roman, men også med innslag av mer formell biografiform,begrunnelse for dette valget – «Vi har valgt å henvende oss til et ikke – akademisk publikum» (s 9) og det er fotnoter! Dette synes jeg både er originalt og spennende, og når historien som fortelles er så velskrevet så måtte jeg faktisk minne meg selv på at det ikke var en sann historie jeg leste. Det var en morsom opplevelse🙂.

Når vi leser en biografi om offentlige personer, så ligger det i bunn at vi vet en del om disse menneskene i utgangspunket.  Dette er også tilfelle i Tilfeldigvis. Flere steder peker forfatterne fremover mot noe som kommer til å skje, det er jo et vanlig grep, men jeg synes dette blir veldig fiffig når fortellerne/ forfatterne henvender seg til oss lesere som om vi allerede vet en del av historien, som om vi er innbyggere i Landet. Dette ble nok litt kronglete forklart, men jeg tror dere vil se  hva jeg mener hvis dere leser boka – og det synes jeg dere skal. Jeg ble i allefall revet med fra første side og jeg opplevde historien om Arial som en ekte sidevender!

Arial selv er en underlig skrue som havner opp i mye rart på sin vei mot makten. Jeg vet ikke hva det er, men jeg så ham for meg som en Ivo Caprino -versjon av Stoltenberg… Uansett, det er ikke relevant🙂. Vi følger ham fra ha blir født, gjennom  skolegang og første jobb og trangen til å reise og oppleve Landet. Han er smart, men venneløs, og det blir etterhvert klart at han har noen evner utenom det vanlige. Han kan for eksempel, relativt ubevisst, prate seg ut av hva det skulle være, og det kan se ut til at det meste ordner seg på et vis for ham. Han minner egentlig om en Askeladd – figur, og denne underdog- statusen gjorde nok sitt til at jeg trykket ham til mitt bryst. For jeg må bare innrømme det; jeg falt pladask for Arial Footlight!

En annen ting som jeg likte veldig godt med Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie er verdenen som Fretheim har skapt. Den er bunnsolid med ulike land, folkegrupper og mytologier – og jeg simpelthen elsker gode og gjennomtenkte mytologier og univers! Det eneste jeg kunne ønsket meg var et kart, men det er bare en bagatell.  Ellers har jeg ikke lyst til å skrive så mye om handlingen, vil ikke avsløre for mye. Men det jeg kan si er at det er mye som skjer, det er spennende, interessant, morsomt, sjarmerende, provoserende og eventyrlig. Arial Footlights Forhistorie er rett og slett litt magisk!

Dessverre er ikke Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie tilgjengelig for salg nå, men den finnes helt sikkert på de fleste biblioteker. Det håper jeg i allefall, for Silje E. Fretheims debutroman er skikkelig god og velskrevet, og den fortjener å bli lest av mange!

Tusen takk til Silje E. Fretheim for dette eksemplaret.

7 thoughts on “Tilfeldigvis. Arial Footlights Forhistorie av Silje E. Fretheim og Steingard Vada.

  1. Kuult innlegg:) Denne har jeg ikke hørt om engang jeg……Må følge med om den kommer ut…eller kanskje den kan bestilles……

  2. Takk selv, for strålende omtale! Jeg har dessverre liten tro på at boka mi kommer i nytt opplag, men heldigvis finnes det rundt 1500 eksemplarer rundt om på landets biblioteker🙂

  3. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig i 2012?!? « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

