Meitemarker, Gatsby og smakebit.

I dag har jeg gjort noe jeg hverken kan eller liker; jeg har holdt på med hagearbeid. Resultatet blir bra, men selve prosessen fungerer ikke som avslapping for meg, jeg får ikke ro i sjelen eller føler meg i ett med naturen (unntaket er meitemarkene jeg reddet – det var fint) – nei, for de grunnene så har jeg bøker, jeg.

I går leste jeg ferdig The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald og jeg synes at det var en strålende start på Silje Goes Classic. Det er som om romanen har plassert seg godt inne i hjertet mitt, for hver gang jeg tenker på den så kjenner jeg en god følelse. Jeg tror nok at den vil bli en roman som kommer til å kverne rundt i meg helt til den havner blandt favorittbøkene mine.

Nå leser jeg en bok som kommer ut i september; Hver dag av David Levithan. Jeg var så heldig å få den som  sommergave fra Gyldendal, og helt siden jeg leste den fantastiske omtalen til Ellikken så har jeg gledet meg til å sette i gang. Den har et veldig originalt og underlig konsept:

Hver dag en ny kropp. Hver dag et nytt liv. Hver dag forelsket i den samme jenta.

Siden det er søndag og tid for Maris faste utfordring Smakebit på søndag, så vil jeg dele et lite utdrag fra begynnelsen med dere:

Jeg våkner.

Så må jeg finne ut hvem jeg eer. Det er ikke bare kroppen – å åpne øynene og oppdage om huden på armen min er mørk ellerlys, om håret er kort eller langt, om jeg er tykk eller tynn, gutt eller jente, arrete eller glatt. Å tilpasse seg kroppen er det enkleste, når man er vant til å våkne opp i enny en hver morgen. Det er livet, konteksten til kroppen som kan være utfordrende.

Hver dag er jeg en annen. Jeg er meg selv – jeg vet at jeg er meg selv – men jeg er også en annen.

Sånn har det alltid vært.

Har du lest denne? Og hvordan likte du den?

Flere smakebiter finner dere på bloggen til Mari, kanskje finner du den neste boka du vil lese nettopp der?

19 thoughts on “Meitemarker, Gatsby og smakebit.

  1. Herlig smakebit! Boken høres jo veldig spennende ut:) Nå fikk jeg også veldig lyst å kaste meg over denne jeg også:)

    Hagearbeid, litt allergisk mot det jeg, hehe:) Men det er jo herlig etter når man ser resultatet:) Lønner seg til slutt, men ikke noe gøy når man står midt opp i det:) Ha en fin søndag:)

  2. En flott smakebit! Jeg har fått den og har skrevet om den men forlaget ba meg vente med anmeldelsen til den dagen den kommer ut 🙂 Jeg falt helt pladask for boken og håper du liker den like godt!
    Ha en riktig fin søndag!

    • SV: (Det ble et så langt svar at jeg tenkte jeg kunne fortelle deg det samme her og 🙂
      Ja, Isfolket ja 🙂 De bøkene ga meg tilbake leselysten da jeg var en 18-19 år. Jeg hadde lest veldig mye som barn og veldig lite som tenåring. Tilsammen tror jeg at jeg leste Isfolket 9 ganger over en 5-6 år og jeg har også lest alle de andre bøkene til Margit Sandemo. Noen av de andre seriene også mange ganger 🙂 Jeg synes det er helt uviktig hvilke bøker man leser så lenge det gir leselyst og en gleder seg over bøkene!
      Jeg har Fossefall 1-40 liggende her. De er kjøpt for 250 kr og jeg synes jeg gjorde et kjempekjøp 🙂 Så var det bare det å få lest dem! 🙂
      (Egentlig gjorde innelegget til Mari i dag at jeg ble enda mer nysgjerrig og nok må begynne på dem snart :-))

  3. Bøker er bedre enn hagearbeid. Punktum. Men når en får planter til å gro og det ser fint ut er det verdt anstrengelsene 🙂
    «Hver dag» fikk jeg veldig lyst til å lese – takk for fin smakebit på denne boken!

  4. Jeg er glad i hagearbeid jeg og skulle gjerne hatt en hageflekk, men jeg har bare en altan så det begrenser seg hvor mye «hagearbeid» jeg kan gjøre. Denne boken har jeg også på vent og fikk lyst til å lese den nå. Ønsker deg en fin kveld:-)

  5. super smakebit – denne må helt klart leses! Den kan minne litt om A. Boffa sin bok – Du er et dyr Viskovitsj. I hvert kapittel er Viskovitsj (Visko) et nytt dyr. I hvert kapittel møter han Ljuba – sitt livs kjærlighet. Jeg elsket den boken. Takk for kommentaren på min blogg forresten, veldig hyggelig å ha en bokelsker fra samme by! Jeg har akkurat flyttet dit.

    • Den boka har jeg ikke hørt om, men jeg synes den minner utfra beskrivelsen din. Høres ut som en interessantroman.

      Kanskje vi burde tatt en bokkaffe en dag? 😉

  6. Jeg er sånn som gjerne vil ha en fin hage, men hagearbeid er ikke noe jeg syntes er avslappende heller. I vår begynte jeg å grave opp et blomsterbed som hadde grodd igjen, vi flyttet hit i februar, og jeg har ikke kommet meg lenger enn 1/4 gjennom det enda. Er det ikke stekende sol der, ja så er det skygge og fordømt masse mygg, knott og maur.

    Smakebiten liker jeg, og boken gleder jeg meg vilt til å lese, en vakker dag. Den får meg til å tenke litt på en mer alvorlig utgave av The Host.

Legg igjen en kommentar

