Hevntørst og uvær i Lofoten.

Den siste uka har jeg vært i Lofoten! Ja, ikke på ordentlig, da, men i form av en litterær reise. I slutten av august kom Frode Granhus sin andre roman om politibetjenten Rino Carlsen; Stormen ut, og i likhet den forrige boka Malstrømmen så er dette bra! Veldig bra, faktisk!  Frode Granhus lager spennende krimintriger der han tar opp viktige og vonde temaer der fortidens synder og hevn står sentralt, og det er noe jeg liker.

Siden det er søndag, så har jeg lyst til å dele en skremmende smakebit med dere:

«Det er meg,» hvisket en stemme han ikke hadde hørt på nærmere femti år, og som selv om den hadde eldes, ikke var til å ta feil av.

Han nektet å tro det, ventet i stedet på en fortsettelse som fortalte at stemmen var en annen.

«Vi må se til å få avsluttet det vi en gang startet, din seiglivede jævel.»

s 171

Smakebit på søndag er Mari sin faste søndagspost. Ta turen innom den fine bloggen hennes for å få flere boktips, og kanskje du får lyst til å delta selv også?

25 thoughts on “Hevntørst og uvær i Lofoten.

  1. En skummel smakebit som får en til å vente seg at det skal skje noe virkelig skremmende! Jeg har fått Frode Granhus i posten (:-)) og skal straks dra til Lofoten! Først må jeg imidlertid bli ferdig i Danmark🙂
    Ønsker deg en fin søndag!

  2. Ja dette var grøss og gru. Har faktisk ikke hørt om forfatteren, men noterer herved boka/bøkene. Takk for smakebiten. Forbinder ikke Lofoten med slike saker, det var sol og sommer den gang jeg var der.

    • Forresten: har ikke lest den første boka, bør jeg gjøre det først, eller er de såpass uavhengige av hverandre at det ikke er nødvendig, trur du?

      • Jeg anbefaler deg å lese Malstrømmen først, da blir du bedre kjent med Rino. Det er også noen henvisninger til ting som skjedde i Malstrømmen i denne boka, men det er ikke mange av dem. Selve krimgåtene er uavhengige av hverandre.

  3. Spennende utdrag!

    Og ja, GJETT OM «Ulikhetens pris» burde vært BI-pensum da:) Noe sier meg at det ikke akkurat skjer med det første, men.. Vi får heller fortsette å spre det glade budskap vi. Kjempegod søndagskveld til deg, Silje!

Legg igjen en kommentar

