Frysepinne, juksestrikk og hellige steiner.

Nå er det klart, høsten er her for fullt og jeg fryser! Skikkelig! Ullsokker er funnet frem og snart må nok vår/sommer/varm høst – jakke bli byttet ut med skinnjakke (for det er altfor tidlig å ta frem vinterjakka – av rent prinsipp). På fredag da jeg gikk til jobb ble jeg overbevist om at jeg burde få meg noen nye halser/sirkelskjerf, og ikke vet jeg om de få plussgradene gjorde ett eller annet rart med hjernen min, men jeg fikk det også for meg at disse halsene burde jeg lage selv – rett og slett strikke dem! Er det så rart, under kanskje noen, og ja, det er det. For jeg er ingen kløpper til å strikke! Ikke kan jeg legge opp, og det eneste jeg forløpig greier er å strikke rett frem (da er det godt at jeg kjenner snille og greie Gro som kan ha et strikkekurs med meg etterhvert).

Nei da, det skal ikke bli noen vane med bilder av meg selv.

Etter jobb var oppdrag «Silje skal strikke» – i gang. Og det er her begrepet «juksestrikke» kommer inn i bildet. Jeg gikk rett og slett til innkjøp av en strikkering – enkelt og greit. Det ferdige produktet ser strikket ut og jeg har gjort det selv, men teknisk sett så er det mer en avansert form for fingerhekling – men gøy, ja, det er det! Så nå er jeg i gang med hals nummer to!

Men hva er dette, Silje? Skal du begynne med en håndarbeidsblogg?? Nei da, det er fortsatt bøker og lesing som er hovedfokuset, ja stort sett det eneste fokuset på Siljes Skriblerier. Så det er ingenting å frykte.

Tidligere i uka skrev jeg at leselysten var litt laber, og at jeg derfor begynte å lese en kodekrim ala Dan Brown. Arven fra Stonehenge av Sam Christer er nok  ikke på høyden med det beste av Brown, men den er mer enn god nok for å guffe opp lesegleden igjen. Siden det er Smakebit-tid i dag, så vil jeg dele et lite utdrag fra denne romanen med dere:

Av jord er du kommet, til jord skal du bli. Han har hørt setningen tusener av ganger, men først nå går det opp for ham hva den egentlig betyr. Fra ingenting til ingenting.

s 223

Vil du lese flere smakebiter? Da synes jeg du skal ta turen innom Mari. 

25 thoughts on “Frysepinne, juksestrikk og hellige steiner.

  1. Så fin du var og den halsen så skikkelig fin ut! Blir sikkert god å ha nå som høsten har kommet. Skulle ønske jeg kunne strikke, det eneste jeg har strikket i hele mitt liv er en «kvikk lunsj»- genser til min eldste sønn (snart 20)og alle mine 3 har brukt den. Boken har jeg ikke hørt om (tror jeg). Tusen takk for titten og smakebiten! Ha en fin ettermiddag:-)

    • Takk 🙂 Jeg ble veldig fornøyd med halsen selv, og jeg kan absolutt ikke strikke – en genser er for eksempel langt utenfor min kompetanse 🙂 Ønsker deg en fin ettermiddag også, Beathe.

  2. En sånn strikkering høres neimen ikke dumt ut… Arven fra Stonehenge ligger i haugen jeg plukket med meg fra treffet. Den virker spennende. Takk for smakebiten. 🙂

  3. Jeg kunne ikke la være å klikke meg inn på bloggen din med den overskriften 😉 Fint bilde av deg 🙂 Jeg begynte å strikke oulsvanter for et år siden, men har fortsatt ikke kommet meg så langt med dem enda – men det er fint å strikke mens man ser på TV etc

  4. Jeg har aldri hørt om slike strikkeringer før. Jeg kommer fra en strikkefamilie, alle strikker masse og veldig kompliserte ting. Jeg har derfor funnet ut at jeg bare kan ønske meg (les:bestille) der så kommer det i posten ganske kjapt Og jeg kan bruke tiden på noe helt annet:-) Og ja, jeg synes også det har vært kaldt denne uken, i dag har jeg hentet ned vinterklærne fra loftsboden.

  5. Jeg må si at omslaget på Stonehenge boka var fristende da! Jeg vet ikke hva jeg begynte å tenke på som gjorde at det tiltrekker med, filmen The Village kanskje(jeg er en av de som faktisk liker den) eller LOTR(som jeg holder på å se for sikkert hundrede gang) med de kappene. Stillig omslag var det!

    Jeg går og fantaserer litt om å klare å strikke ukksokker med hodeskaller på. Jeg fant en oppskrift på engelsk for lenge siden men jeg har ikke turt å prøve. Jeg er som deg, jeg kan bare å strikke rett frem, ikke det en gang. Jeg ‘øker’ på en eller annen måte(jeg vet ikke hva det kalles en gang) og stoffet jeg strikker blir bare breiere og breiere og breiere…Jeg tror jeg strikker for stramt også… Jeg er veldig imponert!

  6. Skjønne Silje, du bare poste mange bilder av deg selv, og den halsen ble kjempefin!! 🙂 Vi MÅ ha strikke-kurs en dag, det er helt sikkert, har begynt å lande etter bokbloggertreffet og det er godt, det var litt mye å tenke på 🙂

  7. Strikkering? Jeg tror jeg må Google, Google er min venn! Jeg har en aldeles utmerket Gro-hals her jeg 😀 Heldige meg, den skal nok snart brukes igjen. Det hadde vært gøy å kunne strikke litt mer enn rett frem, eller jeg lærte meg litt mer da jeg gikk gravid med yngstemor(tror det kan være redebyggersyndromet), men det er glemt nå.

    Over til smakebiten. Stonehenge holdt jeg på å plukke meg med rett og slett fordi det er en historisk severdighet som interesserer meg. Jeg vil vite mer og håper på en anmeldelse av Silje om en stund 😀

  8. Frysepinnbegrepet kjenner jeg godt til! Har stort sett ullsokker og gjerne ulltrøye og fleece på jobb, og hjemme for den saks skyld i vinterhalvåret. Sa jeg vinterhalvår! Virker mer som året rundt kun avbrutt av noen uker med mildere vær…virkningene av klimaforandringene antar jeg. Strikkehalsen din er kjempefin! Smakebiten virker spennende, selv om boken ikke er beste av Brown – takk for lesetips 🙂

  9. Så fin hals du har strikket, er imponert:) Kan strikke litt jeg også, men jeg liker bedre når andre gjør det for meg:) Men kanskje jeg skal prøve meg nå igjen i vinter, hvis jeg husker hvordan det foregikk:) Fint bilde forresten:)

    Boken virker da veldig spennende, liker også omslaget, og at du sammenligner den litt med Dan Brown (da ikke hans beste) holder for meg:) Boken er notert:) Ha en fin kveld og takk for bra smakebit:)

  10. Takk, Isabella. Med strikkering går det som en lek, jeg er ikke god på vanlig strikking – forløpig 🙂 Jeg liker boka, og det gjør ingenting at den ikke er så Brownsk som jeg trodde.

  11. Kjempefint sirkelskjerf – 3 måneder igjen til jul, jeg ser muligheter for hjemmelagede julegaver i år. Jeg syntes det er hyggelig at du legger et bilde av deg selv i innleggene innimellom.

    Btw. Kaffe. Jeg kan lørdag formiddag eller søndag kveld?

    Linn