Eventyrskogen og ekkelt omslag.

Det er den aller siste dagen i september og jeg har en deilig og avslappende høstferieuke foran meg. Bøker og lesing skal definitivt stå i høysetet, men kafèbesøk og annet kos skal det også bli tid til. Jeg skal for eksempel møte Linn fra bloggen Den har jeg lest på tirsdag! Det gleder jeg meg til.

Trollstubbe

I går gikk jeg lang tur i skogen på hytta. Jeg er ikke den mest entusiastiske skoggåeren, men jeg har funnet en ny og veldig motiverende måte å bruke skogen på! Nå skal dere høre; jeg er jo veldig glad i eventyr, tusser, troll og alver – og i skogen der er det mange ting som kan se ut som både alveslott, småtroll, tusseladder og  – HJELP!!!  – en drage!! Turen opp til toppen for å se utsikten over Tinnsjøen i går gikk som en lek, for så mye spennende hadde jeg ikke lagt merke til før 😉 Jeg møtte til og med Morkel Mosetuss fra I Morgentåkedalen og et helt koppel av medmosetussere!!

I skrivende stund leser jeg Burned av Ellen Hopkins. Dette er mitt første møte med denne forfatteren, og det blir helt klart ikke det siste. Dette er bra og annerledes. Rått, usminket og poetisk.

Siden jeg regner med at jeg får skrevet en omtale av romanen i morgen, så velger jeg heller å gi en smakebit – for det er tross alt søndag og tid for Maris ukentlige smakebit –  fra den neste boka som ligger klar: Kommer aldri mer tilbake av Hans Koppel. Dette er en thriller som jeg fikk med meg fra Bokbloggtreffet, og den handler om en kvinne som forsvinner sporløst. Mannen blir fort mistenkt, men det skal vise seg at Ylva lever og befinner seg mye nærmere enn det man tror. Jeg synes denne boken høres herlig guffen ut, og gleder meg til å lese den, men det som jeg synes er ekstra ekkelt er omslaget. Det er helt forferdelig ekkelt i all sin enkelthet. Det er jo bare to hender! Genialt!

Smakebiten er hentet fra et kapittel der vi deltar på en forelesning som omhandler offer og gjerningsmann. Foreleseren bruker Adolf Hitler og Astrid Lindgren som bilder på det onde og det gode, og han starter forelesningen med å bli litt filosofisk:

Adolf og Astrid, svart og hvitt, ondt og godt.

Denne naive forestillingen om rett og galt er forførerisk og lurer oss. Vi vil tilhøre de gode, gjøre det rette.

Etter flere år med intervjuer med ofre og gjerningsmenn – som også er ofre, noe vi gjerne glemmer – vet jeg at de fleste i dette rommet, ikke minst meg selv, uten særlig vanskelighet kan formes til å bli både det ene og det andre.

s 11.

Som om ikke omslaget er guffent nok, så får disse linjene her meg til å grøsse. Uten å ha lest noe mer i romanen, så får jeg en mistanke om at det hele kanskje er et sykt eksperiment for å bevise et poeng. Uansett så ser jeg frem til å lese mer.

Har du lyst til å lese flere smakebiter og kanskje delta selv? Stikk innom bloggen til Mari, der får du både lesetips og oppskrift på hvordan du kan henge deg på.

20 thoughts on “Eventyrskogen og ekkelt omslag.

  1. Grøss! Dess mer jeg ser på det omslaget dess mer grøssen blir jeg. Det setter i gang endel tanker om at bøken er virkelig skremmende. Samtidig gjør det jo at jeg må lese boken 🙂
    Da var bildet ditt fra skogen mye koseligere! Det hadde også passet for meg å lete etter troll og tusser for å få meg ut av huset. (Jeg har en tendens til heller å ville være innendørs).
    Ønsker deg en fin søndag!

  2. Oi, denne må jeg notere meg for dette høres unektelig spennende ut. Får nesten gåsehud bare av å se på coveret på boken. Tusen takk for tips og smakebit:-) Ha en fin søndag og ikke minst en herlig høstferie!:)

  3. Enig i at omslaget er genialt! Rart hvordan de har fått to uskyldige(?) hender til å se så onde ut! Digget smakebiten, det med at Adolf er den onde og Lindgren er det gode, skikkelig morsomt! Det andre var ikke fult så morsomt så klart, men sant!

  4. Herlig bloggpost!! Kult å går på tur når du ser skogen med nye øyne 🙂

    Jeg plukket også med meg den «ekle» boken som du skal lese, den virker skikkelig ekkel!! Ha en fin høstferieuke, jeg misunner deg det kjenner jeg 🙂

  5. Jeg ser et troll på bildet ditt, SIlje! OMG, du bør selge det til Se & Hør eller noe straks, jeg er helt sikker på at det er der 😉

    Smakebiten minner meg faktisk litt om noe som ble sagt av en gjesteforedragsholder på en kursdag i regi av Trygg Trafikk. Det var det rettet mot trafikksikkerhet. Det var ikke akkurat det samme som ble sagt, men Astrid Lindgren(Pippi) og en annen kjent tysker var blant de som ble nevnt i foredraget faktisk.

Legg igjen en kommentar

