The roaring twenties, okkultisme og New York – oh yes!

Etter en strålende leseuke der jeg har lest krim for både store og små, så er jeg nå i gang med en samlesingsbok! Det er kanskje noen som husker dette innlegget, og som dermed undrer seg over at jeg nok en gang kaster meg  ut i et sånt prosjekt – men hva kan jeg si? Både Elin og jeg hadde planer om å lese The Diviners av Libba Bray denne måneden, så da ble vi rett og slett enige om at vi skulle lage en liten halloweensamlesing. Omtalene kommer den 31. oktober, og har du boka tilgjengelig så er det bare å henge seg med!

Dette er faktisk mitt aller første møte med Libba Bray til tross for at jeg har flere av romanene hennes på ønskelista mi. 25 sider inn – og det er ikke mange prosentene, denne boka er enorm både i høyde og bredde! – er jeg overbevist, jeg digger Bray sin skrivestil og jeg vet at dette er en historie som er helt rett for meg. Dette kan faktisk ikke bli noe annet enn helt fantastisk! Så det! Jeg har ikke kommet over The Great Gatsby sin fabelaktighet ennå, og det å få dykke ned i en roman som foregår på samme tid med flappere, ekstragavansa og art nouveau + oijabrett, okkultisme og mystiske krefter – det er pur lykke!

Jeg vil dele en liten smakebit der hovedpersonen, noe omtåket av gin, avslører en av hemmelighetene til byens gullgutt:

Harry’s mouth was tight. ‘I’m sure I don’t know what you’re talking about, Evangeline. Show’s over. I’ll have my ring back now.’

If Evie had been sober, she might have stopped. But the gin made her foolishly brave. She tsk – tsked him with her fingers. ‘You knocked her up, you bad boy.’

‘Harold, is that true?’

Harold Brodie’s face was red. ‘That’s enough, Evie! This isn’t funny any longer.’

‘Harold?’ Norma Wallingford.

‘She’s lying, sweetheart.’ Harold, reassuring.

Evie stood and did a little Charleston on the table. ‘That’s not what your ring says, pal.’

s 17

Ups, der avslørte hun nesten den mystiske evnen sin, blir utpekt som byens pariah og som straff – sendt til New York! Dette blir så bra!

Flere smakebiter finner du hos Mari, kanskje du har et sitat eller to du vil dele med oss også?

34 thoughts on “The roaring twenties, okkultisme og New York – oh yes!

  1. Jeg ser at vi har akkurat samme inntrykk så langt🙂 Jeg har heller ikke lest noe av Bray tidligere. Har hatt de første bøkene hennes på ønskelisten, men aldri kommet meg til å kjøpe dem. Dialogene er noe av det jeg virkelig liker ved boken. De virker ekte og troverdige, med en god dose tidsriktig sjargong, og de gir karakterene sjel.

  2. Sukk, bøker som er store i størrelse og tykkelse er da så slitsomt å drasse på, jeg har lest et par slike..Boken kan være god den vil, det gjør fortsatt vondt å ligge i sofaen og lese med den stående på ribbeina som føles som de skal knekke..

    Over til innholdet i boka: Den høres FANTASTISK ut!

    God søndag til deg! Takk for smakebit🙂

    • Ha ha, prøvde å lese på senga i går kveld – det var tungt!!! Men, innholdet gjør at det er verdt det, og så er den ikke så tung å holde, bare uhåndterlig.

      God søndag!

      • Jeg kjøpte like godt to av Libba Bray sine bøker uten å ha lest noe av henne før. Det hadde vært morsomt å være med på samlesing, men tviler på at jeg rekker det siden jeg har meldt meg på litt for mange bokbloggturneer denne høsten:-) Gleder meg uansett til omtalene deres!

  3. Oi,denne kunne jeg tenkt meg å lest. Har hørt en del snakk om denne og dette virker jo bare kjempebra! Tusen takk for smakebiten, den fikk meg til å få lyst til å lese enda mer.

  4. Har ikke hørt om hverken bok eller forfatter tidligere, men dette høres absolutt ut som noe for meg også! *Lusker inn på bibliotekets sider og sjekker om det er mulig å reservere den*😉

  5. Denne høres helt fantastisk ut! Den har faktisk vært på ønskelisten min siden jeg først så den, men størrelsen får meg til å tvile litt :p Men skal nok prøve meg før eller senere

Legg igjen en kommentar

